Interdisciplinary aspect in the organization of research and project activities of students of a technical university: on the example of the "Graph theory" discipline
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-233-237
Abstract
The article considers the possibilities of using educational and professional humanitarian-oriented research tasks in the educational process of the university as a means of forming and developing research skills of students of technical specialties. The process of solving educational and professional tasks is considered by the example of constructing an optimal route using graph theory methods.
About the Authors
E. Yu. SkorobogatykhRussian Federation
Kaliningrad
S. N. Mukhina
Russian Federation
Kaliningrad
N. A. Kosheleva
Russian Federation
Kaliningrad
References
1. Скоробогатых, Е. Ю. Практический опыт реализации проектного метода обучения в техническом вузе: на примере дисциплины «Прикладная статистика» / Е. Ю. Скоробогатых, С. Н. Мухина // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2023. – № 4(66). – С. 240–249. – DOI 10.46845/2071-5331-2023-4-66-240-249. – EDN MKLGFI.
2. Мухина, С. Н. Учебно-профессиональная исследовательская задача как средство формирования навыков исследовательской деятельности у студентов технических вузов / С. Н. Мухина, Е. Ю. Скоробогатых // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2022. – № 1(59). – С. 155–163. – DOI 10.46845/2071-5331-2022-1-59-155-164. – EDN MFFHYT.
3. Скоробогатых, Е. Ю. Некоторые аспекты проектного метода обучения в системе математического образования IT-специалистов / Е. Ю. Скоробогатых, С. Н. Мухина // Преподавание информационных технологий в российской Федерации: сборник научных трудов Двадцать первой открытой Всероссийской конференции, Нижний Новгород, 18–19 мая 2023 года. – Нижний Новгород: Издательство Нижегородского государственного университета им. Н. И. Лобачевского, 2023. – С. 273–275. – EDN XFROZB.
4. Ефременкова, О. В. Гуманитарно-ориентированные математические задачи и их роль в гуманитарном развитии личности будущего инженера / О. В. Ефременкова, А. Ф. Чернявский // Вестник Иркутского государственного технического университета. – 2004. – № 4(20). – С. 84–90. – EDN PDBDUH.
5. Kornilov, V. S. Integration of interdisciplinary scientific knowledge in teaching inverse problems for differential equations / V. S. Kornilov //ruDN Journal of Informatization in Education. – 2018. – Vol. 15, № 3. – P. 304–318. – DOI 10.22363/2312-8631-2018-15-3-304-318. – EDN MHHNQT.
6. Прогулки по местам Канта. – URL: https://gorbilet.com/blog/Kaliningrad/newskln/progulka-pomestam-kanta-poiski-utrachennogo-vremeni.
Review
For citations:
Skorobogatykh E.Yu., Mukhina S.N., Kosheleva N.A. Interdisciplinary aspect in the organization of research and project activities of students of a technical university: on the example of the "Graph theory" discipline. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):233-237. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-233-237