Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Application ofcommunication approach in studying English for military purposes

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-238-241

Abstract

The article discusses the use of communicative approach in teaching English to cadets at military universities. Today, the communicative approach is an effective way to learn a foreign language. It is focused on the communication situation. Its important advantage is the ability to overcome the language barrier.

About the Authors

O. S. Lukina
Филиал Военного учебно-научного центра Военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия им. профессора Н. Е. Жуковского и Ю. А. Гагарина
Russian Federation

PhD in Pedagogy



O. A. Bragina
Филиал Военного учебно-научного центра Военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия им. профессора Н. Е. Жуковского и Ю. А. Гагарина
Russian Federation

PhD in Philology



E. S. Vinogradova
Южно-Уральский государственный гуманитарно-педагогический университет
Russian Federation

master’s student



References

1. Банарцева, А. В. Коммуникативный подход в обучении иностранному языку // Вестн. Сам. гос. техн. ун-та. Сер. Психолого-педагогич. науки. – 2017. – № 1 (33). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kommunikativnyy-podhod-v-obuchenii-inostrannomu-yazyku-1 (дата обращения: 28.03.2024).

2. Белоусова, Е. С. Формирование коммуникативных навыков у студентов в процессе обучения иностранному языку / Е. С. Белоусова // Известия ПГУПС. – 2017. – № 4. – С. 22–26.

3. Дрюкова, К. Ю. Особенности языковой профессиональной подготовки курсантов в военном вузе // Инновационные технологии обучения иностранному языку в вузе и школе: реализация современных ФГОС. – 2019. – С. 269–273.

4. Колкер, Я. М. Устинова, Е. С., Еналиева, Т. М. Практическая методика обучения иностранному языку. – М.: Академия, 2000. – С. 169.

5. Лукьянова, Н. А. Специфика коммуникативно-ориентированного обучения иностранному языку // Проблемы современного педагогического образования. – 2021. – № 71-4. – С. 28–35.

6. Матвеева, И. А. Формирование профессионально-коммуникативной компетентности курсантов военного авиационного вуза средствами иностранного языка // Известия Самарского научного центра РАН. – 2009. – № 4-2. – С. 504–508.

7. Никитина, Л. Г. Коммуникативные умения в современном обществе / Л. Г. Никитина // Вестник Челябинского государственного университета. – 2008. – № 26. – С. 47–50.

8. Павлова, М. А., Сахарова, Е. Е. Принципы коммуникативного подхода в обучении иностранным языкам // Молодой исследователь Дона. – 2019. – № 5 (20). – С. 141–144.

9. Пассов, Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению: пособие для студентов высших учебных заведений. – М.: Просвещение, 1991. – С. 45–50.

10. Передерий, О. С. Специфика элементов квазипрофессиональной среды как условия подготовки курсантов к международному взаимодействию / О. С. Передерий // Педагогический журнал. – 2019. – Т. 9. – № 2А. – С. 281–288.

11. Попова, К. И. Коммуникативная компетентность как основа успешной коммуникации в сфере профессиональной деятельности / К. И. Попова // Молодой ученый. – 2015. – № 9. – С. 25–27.

12. Шестакова, Е. В., Исаева, Л. Р., Передерий, О. С. Принцип коммуникативной направленности в обучении иностранному языку в военном вузе // Современное педагогическое образование. – 2023. – № 1. – С. 279–281.


Review

For citations:


Lukina O.S., Bragina O.A., Vinogradova E.S. Application ofcommunication approach in studying English for military purposes. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):238-241. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-238-241

Views: 41


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)