Formation of cross-professional competences of master's students of pedagogical universities
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-23-26
Abstract
The article examines the problem of developing general and supra-professional competencies of students in the system of professional education. The development of professional and supra-professional competencies in master's students of pedagogical universities should be carried out taking into account the specific student's failure, eliminating the educational deficit in a certain area. The system of professional education should adjust programs, including both classical and innovative technologies for training future teaching staff.
About the Authors
M. N. BulaevaRussian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,
Nizhny Novgorod
O. N. Filatova
Russian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,
Nizhny Novgorod
N. V. Frolova
Russian Federation
Senior Lecturer,
Nizhny Novgorod
References
1. Балльно-рейтинговая система оценки эффективности профессионального развития обучающихся профессиональной образовательной организации / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, О. Н. Филатова [и др.]. – Нижний Новгород, 2021.
2. Игнатьева, Г. А. Проектирование персонализированного дополнительного профессионального образования педагогов: событийно-позиционная методология / Г. А. Игнатьева, В. В. Сдобняков // Вестник Мининского университета. – 2022. – Т. 10. – № 3. – DOI 10.26795/2307-1281-2022-10-3-7. – EDN VSCFBS.
3. Игнатьева, Г. А. Анализ практики применения креативных технологий в образовании / Г.А. Игнатьева // Вестник Мининского университета. – 2024. – Т. 12. – № 2(47). – DOI 10.26795/2307-1281-2024-12-2-1.
4. Лапшова, А. В. Прогностическая деятельность педагога профессионального обучения / А. В. Лапшова, М. И. Колдина, Н. В. Пескова // Проблемы современного педагогического образования. – 2018. – № 59-4. – С. 44–47. – EDN XRADCH.
5. Личностно-ориентированный подход к профессиональной подготовке студентов / А. В. Лапшова, О. И. Ваганова, Н. С. Тюмина, Н. А. Румянцева // Проблемы современного педагогического образования. – 2017. – № 57-5. – С. 201–207. – EDN ZWZVER.
6. Петров, А. Ю. Компетентностно-личностное развитие обучающихся в пространстве профессиональной образовательной организации / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, В. И. Ериков. – Нижний Новгород, 2021.
7. Развитие ранней профориентационной деятельности в системе профессионального образования / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, В. И. Ериков [и др.]. – Нижний Новгород: Нижегородский институт развития образования, 2019. – 185 с. – EDN DFNXEI.
8. Фирсов, М. В. Содержание педагогической модели сопровождения профессионального самоопределения обучающейся молодежи в дистанционном формате / М. В. Фирсов, О. Н. Филатова, Д. П. Морозов // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2020. – № 4(54).
9. Petrov, Y. N. Change of the Level of Working Capacity of a Student in the System of Professional Education Under Mental Load / Y. N. Petrov, A. Y. Petrov, N. S. Petrova, N. V. Syrova, and O. N. Filatova // Lecture Notes in Networks and Systems. 2020. – V. 129. – Т. 925–932.
Review
For citations:
Bulaeva M.N., Filatova O.N., Frolova N.V. Formation of cross-professional competences of master's students of pedagogical universities. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):23-26. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-23-26