Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

The content and technologies of patriotic education of cadets of higher military educational institutions

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-63-67

Abstract

Patriotic education in higher military educational institutions forms an active civic position among cadets, instills the principles of social solidarity and equality. The main methods and forms of educational work on patriotic education is a system of measures aimed at creating a sense of pride in their homeland. Patriotism is the most important value that should be formed among future officers at the stage of training in higher military educational institutions. It should be noted that in the modern educational process of higher military educational institutions, it is necessary to hold a number of events, classes, meetings that are related to patriotic education and aimed at developing the citizenship of the younger generation.

About the Authors

A. V. Gladkov
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



G. I. Zinnatullina
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



Yu. B. Luneva
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



N. S. Streltsova
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



References

1. Банников, М. И. Социообразовательная среда как одно из условий патриотического воспитания курсантов / М. И. Банников // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. – 2017. – Т. 9. – № 4. – С. 90–94.

2. Вовк, М. Ю. Программно-технологическое сопровождение процесса патриотического воспитания учащейся молодежи в условиях города-героя / М. Ю. Вовк // Вестник государственного морского университета имени адмирала Ф. Ф. Ушакова. – 2020. – № 2(31). – С. 54–59. 3. Дорофеев, А. М. О некоторых итогах формирования патриотизма у учащейся молодёжи / А. М. Дорофеев, Е. М. Дорофеев, А. Н. Томилин // Информационное обеспечение научно-технического прогресса: анализ проблем и поиск решений: сборник статей Международной научно-практической конференции. – Уфа. – 2022. – С. 181–184.

3. Марченко, Г. В. Патриотическое воспитание курсантов и слушателей образовательных организаций МВД России: интеграция теории и практики / Г. В. Марченко, А. Р. Шарипкулова // Морально-психологическое обеспечение деятельности органов внутренних дел: современные подходы и перспективы развития: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 15 декабря 2021 года. – Санкт-Петербург: Санкт-Петербургский университет Министерства внутренних дел Российской Федерации, 2021. – С. 102–106.

4. Наумова, Л. Ю. Педагогическое стимулирование формирования готовности будущих юристов к правотворческой деятельности: подходы, этапы, средства / Л. Ю. Наумова // Вестник Мининского университета. – 2020. – Т. 8. – № 3(32). – С. 4.

5. Супрунова, Л. Л. Основные способы интеграции традиций и инноваций в патриотическом воспитании курсантов военного вуза / Л. Л. Супрунова, П. В. Клименко // Вестник Пятигорского государственного университета. – 2018. – № 3. – С. 261–266.

6. Суслов, М. Г. Государство как организатор патриотического воспитания и как ценность для патриотического воспитания // Альманах Пермского военного института войск национальной гвардии. – 2021. – № 3(3). – С. 143–154.

7. Томилин, А.Н. Педагогические условия применения метода стимулирования в воспитательно-патриотической деятельности с учащейся молодежью / А. Н. Томилин // Мир науки, культуры, образования. – 2023. – № 1(98). – С. 44–47.

8. Томилина, С. Н. Педагогическая технология воспитания в вузе курсантов как патриотов-государственников / С. Н. Томилина // Вестник государственного морского университета им. адмирала Ф. Ф. Ушакова. – 2019. – № 2(27). – С. 84–87.

9. Фролова, С. В. Профессиональное воспитание будущего учителя: дискуссия о концептуальных положениях / С. В. Фролова // Вестник Мининского университета. – 2021. – Т. 9. – № 2(35). – С. 7.

10. Южаков, В. А. Военно-патриотическое воспитание российской молодежи: законодательные основы, современные особенности в сфере профессионального образования // Инновационное развитие профессионального образования. – 2022. – № 1(33). – С. 141–151.


Review

For citations:


Gladkov A.V., Zinnatullina G.I., Luneva Yu.B., Streltsova N.S. The content and technologies of patriotic education of cadets of higher military educational institutions. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):63-67. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-63-67

Views: 43


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)