Using the pedagogical potential of art in the self-realization of youth
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-99-102
Abstract
The young generation developing in the field of art is characterized by creative thinking, determination to create a qualitatively new, unique product. Educational organizations that carry out activities in this direction are focused on training specialists who have not only performing abilities, but also a holistic cultural outlook, a willingness to transfer their skills to future generations, and provide a cultural and developing space around them. The younger generation should have key competencies that encourage them to self-realization. The field of art provides a wide range of opportunities for self-expression of young people, the realization of cognitive activity, and the manifestation of personal capabilities.
About the Authors
O. I. VaganovaRussian Federation
Nizhny Novgorod
D. A. Loshkareva
Russian Federation
Nizhny Novgorod
M. N. Nekrasov
Russian Federation
Nizhny Novgorod
References
1. Акишина, Е. М. Развитие профессиональных установок студентов в образовательной среде вузов сферы культуры и искусства / Е. М. Акишина // Мир науки, культуры, образования. – 2018. – № 2(69). – С. 169–170.
2. Балахнина, Е. Е. Организация выставочной деятельности как инструмент многокомпонентного подхода к подготовке педагогов-дизайнеров / Е. Е. Балахнина, А. Г. Копий // Инновационное развитие профессионального образования. – 2023. – № 3(39). – С. 13–20.
3. Волчегорская, Е. Ю. Педагогические условия эффективной реализации модели формирования профессионально-эстетической готовности студентов педвузов / Е. Ю. Волчегорская, М. Ж. Ордашева // Азимут научных исследований: педагогика и психология. – 2019. – Т. 8. – № 3(28). – С. 67–71.
4. Залещук, В. Г. Роль культурных потребностей в самореализации молодежи / В. Г. Залещук, М. В. Надеева // Мир науки и искусства: сборник статей по материалам Региональной научно-практической конференции студентов, аспирантов, учащихся и молодых ученых / Пермский государственный национальный исследовательский университет. – Пермь, 2020. – С. 85–95.
5. Игнатьева, Э. А. Анализ практики применения креативных технологий в образовании / Э. А. Игнатьева // Вестник Мининского университета. – 2024. – Т. 12. – № 1(46).
6. Крайнева, М. В. Формирование у студентов-духовиков вузов искусств готовности к творческой самореализации / М. В. Крайнева // Педагогические чтения: Ежегодник. Вып. 3. – Волгоград: Абсолют, 2021. – С. 54–60.
7. Нигматуллина, А. М. Самореализация личности студента в изобразительном искусстве / А. М. Нигматуллина // Аллея науки. – 2019. – Т. 3. – № 12(39). – С. 174–180.
8. Павлов, Д. Н. Методика развития творческой самореализации студентов колледжей культуры и искусств / Д. Н. Павлов // Вестник Нижневартовского государственного университета. – 2021. – № 1(53). – С. 66–73.
9. Сизова, О. А. Профессиональная подготовка выпускника-креатора: потребности и вызовы современного общества / О. А. Сизова, Н. С. Петрова, М. И. Баголей // Перспективы науки. – 2023. – № 3(162). – С. 233–235.
10. Филиппова, В. И. Современное искусство в контексте проектной деятельности студентов направления «Дизайн» / В. И. Филиппова, М. С. Симонова // Музыкальное и художественное образование: опыт, традиции, инновации: сборник научных статей VIII Международной научно-практической конференции, Чебоксары, 23 ноября 2023 года. – Чебоксары: Чувашский государственный педагогический университет им. И. Я. Яковлева, 2023. – С. 66–71.
Review
For citations:
Vaganova O.I., Loshkareva D.A., Nekrasov M.N. Using the pedagogical potential of art in the self-realization of youth. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):99-102. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-99-102