Some aspects of psychological and pedagogical support for dysfunctional families
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-169-172
Abstract
The article presents an analysis of some aspects of psychological and pedagogical support for dysfunctional families, as well as a justification for the possibilities of changing the unfavorable situation that has developed in them. An analysis of the existing practice of working with this category of families is presented, the need for organizing systematic and targeted work with such families is emphasized. An important area of activity can be the development of effective programs of psychological and pedagogical support aimed at strengthening and preserving the mental health of the younger generation, the formation of value guidelines for the spiritual and moral development of children and adolescents, the development of a system of social and pedagogical support for dysfunctional families. Constant social and pedagogical support, monitoring changes in the functioning of dysfunctional families, feedback from specialists provide conditions for consolidating the results obtained, becoming effective forms of work with this category of families.
About the Authors
A. A. LifintsevaRussian Federation
Doctor of Psychology, Associate Professor,
Kaliningrad
D. V. Eremeitsev
Russian Federation
Applicant,
Kaliningrad
References
1. Антонов, А. И., Карпова, В. М., Ляликова, С. В. Соотношение желаемого и фактического благосостояния семей: по данным социолого-демографического опроса супружеских пар // Уровень жизни населения регионов России. – Москва: Федеральный научно-исследовательский социол. центр РАН, 2021. – Т. 17. – № 1. – С. 121–131.
2. Апполонова, А. А. Социально-культурное проектирование в системе социальной работы с семьей, оказавшейся в трудной жизненной ситуации // Образование личности. – 2018. – № 1. – С. 70–74.
3. Гулиева, Н. Р., Мамедова, Р. Ю., Мамедова, Н. Ю., Караханова, М. С. Оценка психического и соматического здоровья детей и подростков из неблагополучных семей // Национальный журнал неврологии. – 2019. – № 1 (15). – С. 76–80.
4. Донина, О. И., Кириллова, О. В., Кузнецов, А. В. Психолого-педагогические основы работы с семьей. – Чебоксары, Ульяновск,2005. – 317 с.
5. Жулина, Е. В., Лебедева, И. В. Специфика работы социального педагога с подростками из малообеспеченных семей // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2020. – № 3 (53). – С. 158–164.
6. Иванов, А. Н. Дисфункциональные семьи: проблемы и пути решения // Вестник Башкирского университета. – 2013. – № 1. – С. 236–240.
7. Леванова, Е. А. Педагогические технологии. Здоровьесберегающие технологии в общем образовании / В. Е.Цибульникова, Е. А.Леванова. – Москва: МПГУ, 2017. – 148 с.
8. Петрова, Е. А. Дисфункциональные семьи как фактор психотравматизации в детском возрасте // Вестник НовГУ. – 2017. – № 4 (102). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/disfunktsionalnye-semi-kak-faktorpsihotravmatizatsii-v-detskom-vozraste (дата обращения: 14.09.2024).
9. Сапоровская, М. В., Хазова, С. А. Жизненный стиль семьи как показатель ее благополучия / неблагополучия (на примере семей с алкогольной аддикцией) // Психосоциальная адаптация в трансформирующемся обществе: субъект-субъектная коммуникация как фактор социализации индивида: материалы V Международной научной конференции. – Минск: Изд-во БГу, 2020. – С. 239–242.
10. Серых, А. Б., Лифинцев, Д. В., Лифинцева, А. А. Поддерживающая коммуникация в социальной работе: основные характеристики и составляющие // Глобальный научный потенциал. – 2016. – № 9. – С. 142–144.
11. Технология социальной работы: учебное пособие / под ред. И. Г.Зайнышева. – Москва: ВЛАДОС, 2000. – 240 с.
12. Торохтий, В. С. Технологии психолого-педагогического обеспечения социальной работы с семьей. – Москва: МГСУ, 2000.
13. Тумбасова, Е. Р. Психологические факторы семейного благополучия // Современные тенденции развития науки и технологий. – 2017. – № 3–9.
14. Устинов, Н. В. Значение профилактики дисфункциональных семейных отношений в работе программы «Православные приходские семейные клубы трезвости» // Психическое здоровье семьи: российские традиции и современные подходы к оказанию помощи. – 2024. – № 1. – С. 123–126.
15. Холостова, Е. И. Семейное воспитание и социальная работа: учебное пособие / Е. И. Холостова, Е. М. Черняк, Н. Н. Стрельникова. – Москва: Дашков и Ко, 2015. – 292 с.
16. Черемных, В. Ю. Семейное благополучие как принцип семейной политики // Человек. История. Культура: Исторический и философский альманах. – Т. 15. – Саратов: Поволжский институт управления имени П. А. Столыпина, 2019. – С. 79–84.
17. Чурикова, И. Э. Неблагополучная семья как объект социальной работы / И. Э. Чурикова // Педагогические науки. – 2015. – № 34–2.
Review
For citations:
Lifintseva A.A., Eremeitsev D.V. Some aspects of psychological and pedagogical support for dysfunctional families. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):169-172. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-169-172