Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Psychological and motivational components of individual readiness for professional activity: analysis of scientific approaches

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-179-182

Abstract

The article describes scientific approaches (functional, personal, personal-activity) to the consideration of psychological and motivational components of an individual's readiness for professional activity. The analysis of the existing views of scientists and specialists on various aspects of an individual's professional readiness for activity, its structural components is presented, the importance of forming the psychological and motivational component of readiness for professional activity in the process of preparing students at a university is emphasized. The main components of the psychological and motivational component of readiness for professional activity are the following characteristics of the implementation of the activity: a high level of motivation and focus, activation of creative potential for enrichment and expansion of one's own professional experience. The need to form a positive attitude of the future specialist to the professional activity is emphasized, since it is a powerful means of activating and mobilizing a person.

About the Author

E. G. Knyazeva
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Higher School of Medicine,

Kaliningrad



References

1. Гурье, Л. И., Маркина, Л. Л. Подготовка преподавателей вуза к инновационной профессионально-педагогической деятельности // Высшее образование в России. – 2009. – № 2. – С. 91–95.

2. Дьяченко, М. И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск: Изд-во БГУ, 1976. – 176 с.

3. Ильина, Г. Н. Формирование готовности к профессиональному саморазвитию у студентов технического вуза: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – Волгоград, 1994. – 131 с.

4. Козырева, М. П. Формирование готовности к профессиональному межличностному общению специалистов по сервису и туризму: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. – Самара, 2009. – 216 с.

5. Лежнина, Л. В. Готовность психолога образования к профессиональной деятельности: этапы, механизмы, технологии формирования: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.07. – Москва, 2010. – 473 с.

6. Ломов, Б. Ф. Психическая регуляция деятельности: избр. труды / Б. Ф. Ломов; отв. ред. В. А. Барабанщиков. – Москва: Ин-т психологии РАН, 2006. – 622 с.

7. Мед, Ю. Д. Формирование готовности к организационной деятельности будущих офицеров тыла: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. – Саратов, 2010. – 23 с.

8. Меньшенина, С. Г. Формирование готовности к аналитической деятельности студентов – будущих специалистов по информационной и компьютерной безопасности: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. – Ульяновск, 2016. – 26 с.

9. Минеева, Л. Ю. Педагогические условия формирования у студентов университета готовности к проектированию здоровьесберегающего педагогического процесса: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – Шуя, 2001. – 22 с.

10. Мутовкина, О. М. Формирование у студентов технического вуза готовности к профессиональному общению: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. – Волгоград, 1999. – 19 с.

11. Мясищев, В. Н. Психология отношений / В. Н. Мясищев; под ред. А. А. Бодалева. – Москва: Изд-во Московского психолого-социального ин-та; Воронеж: МОДЭК, 2011. – 398 с.

12. Неверова, Н. В., Максимова, Е. В. Формирование готовности студентов к саморазвитию // Педагогика и психология образования. – 2017. – № 1. – С. 140–145.

13. Прокопенко, И. Г. Формирование психологической готовности студента к профессиональной карьере: автореф. дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07. – Оренбург, 2011. – 24 с.

14. Серых, А. Б., Валлис, И. С. Возможности формирования гибких навыков (soft skills) у студентов педагогических направлений подготовки // Перспективы науки. – 2023. – № 9 (168). – С. 202–204.

15. Серых, А. Б., Мычко, Е. И. Целевые ориентиры современных педагогических преобразований // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2020. – № 4 (54). – С. 19–21.

16. Смирнов, И. Г. Педагогическая система формирования готовности будущих специалистов к выполнению профессионального долга: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – Саратов, 2003. – 22 с.

17. Хозяинов, Г. И. Мастерство педагога в процессе образования и обучения. – Москва: Физическая культура, 2006. – 206 с.


Review

For citations:


Knyazeva E.G. Psychological and motivational components of individual readiness for professional activity: analysis of scientific approaches. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):179-182. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-179-182

Views: 46


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)