Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Self-organization of learning activities: terminology and key approaches

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-204-207

Abstract

The article explores existing approaches to defining self-organization of learning activities, examining and comparing the viewpoints of domestic and foreign researchers on the nature of the concept under study. The research aspect of the article is based on the problem expressed in the lack of correspondence between the requirements for teachers to develop self-organization competencies in students and the absence of a unified approach to defining what self-organization of learning activities actually entails. The article analyzes various approaches to defining the concept of "self-organization" as applied to learning activities; the materials of the study were the works of domestic and foreign authors.

About the Author

A. A. Anastasieva
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

PhD candidate, Postgraduate student,

Kaliningrad



References

1. Brown, D etc. Leadership Takes Self-Control. Here's What We Know About It. Harvard Business Review Home. – 2017.

2. Panadero, E. A Review of Self–regulated Learning: Six Models and Four Directions for Research // Frontiers in Psychology. – 2017. – 8. – Р. 422.

3. Pintrich, P. R. (2000) The Role of Goal Orientation in Self-Regulated Learning. Handbook of Self-Regulation (eds M. Boekaerst, P.R. Pintrich, M. Zeidner). – San Diego, CA: Academic Press. – Pp. 451–502.

4. Вилкова, К. А. Измерение саморегулируемого обучения: обзор инструментов // Современная зарубежная психология. – 2020. – Т. 9. – № 2. – С. 123–132. – doi.org/ 10.17759/jmfp.2020090211.

5. Волова, М. Р. Самоорганизация учебной деятельности как междисциплинарный феномен. Инновационные тенденции развития российской науки; материалы XII Международной научно-практической конференции молодых ученых. – 2019. – С. 140–145.

6. Гавриленко, П. А. Что думают учителя о самостоятельности детей в школе // Вопросы образования/Educational Studies Moscow. – 2024. – № 1. – С. 44–73. – doi.org/10.17323/vo2024-16909.

7. Гордиенко, И. В. и др. Самоэффективность личности как ресурс повышения результативности педагогической деятельности // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2018. – № 2 (218). – С. 15–22.

8. Клепиков, В. Н. Самоорганизация исследовательской деятельности учащихся в школе // Школьные технологии. – 2017. – № 4. – С. 76–82.

9. Коршунова, О. В., Селиванова, О. Г. Сравнительный анализ дидактических затруднений российских и зарубежных педагогов. Перспективы науки и образования. – 2020. – № 4(46). – С. 468–486. – doi: 10.32744/pse.2020.4.33

10. Орлова, Д. В. Сущность понятия самоорганизация в психолого-педагогических исследованиях // Евразийский Союз Ученых (ЕСУ): Педагогические науки. – 2016. – № 4(25). – С. 57–60.

11. Триндюк, Т. В., Лысогорова, Л. В., Зубова, С. П. О понятии «самоорганизация» в синергетике и педагогике. Хуманитарни Балкански изследвания. – 2020. – Т. 4. – № 3(9). – С. 39–42.

12. Универсальные компетентности и новая грамотность: чему учить сегодня для успеха завтра: предварительные выводы международного доклада о тенденциях трансформации школьного образования / И. Д. Фрумин, М. С. Добрякова, К. А. Баранников, И. М. Реморенко; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. – Москва: НИУ ВШЭ, 2018.

13. Чекалева, Е. А. Теоретические основы процесса самоорганизации личности // Проблемы современного педагогического образования. – 2020. – С. 260–264.

14. Чуракова, А. В. Самоорганизация и саморазвитие как основа формирования компетенций будущих педагогов // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2024. – № 2(68). – С. 267–270.

15. Шиленкова, Л. Н. Самоэффективность в образовательном процессе (обзор зарубежных исследований) // Современная зарубежная психология. – 2020. – Т. 9. – № 3. – С. 69–78.


Review

For citations:


Anastasieva A.A. Self-organization of learning activities: terminology and key approaches. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):204-207. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-204-207

Views: 41


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)