Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Psychological characteristics and possibilities for developing communicative competence of future teachers in the educational environment of the university

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-211-214

Abstract

The article presents the characteristics of the possibilities for developing the communicative competence of future teachers in the educational environment of the university based on the formation of interpersonal, group, intergroup, intragroup communication skills and network communication. The analysis of the existing practice of developing the communicative competence of student teachers is presented, the need for introducing into the educational process of training teachers forms and methods of work on developing practical skills of pedagogical communication aimed at improving the communicative abilities of future teachers in the educational process of the university, developing verbal and non-verbal characteristics of communication, representative systems and listening techniques, as well as technology of influencing other subjects in the communication process is substantiated. The importance of developing communicative competence in the process of training teachers at the university is emphasized.

About the Author

E. A. Vyugina
Балтийский федеральный университет им. И. Канта
Russian Federation

Postgraduate student



References

1. Болотов, В. А. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе / В. А. Болотов, В. В. Сериков // Педагогика. – 2003. – № 10. – С. 8–14.

2. Захарченко, Н. В. Формирование коммуникативной компетенции студентов педагогического вуза / Н.В. Захарченко // Мир науки. Педагогика и психология. – 2017. – № 5. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-kommunikativnoy-kompetentsii-studentov-pedagogicheskogo-vuza-1

3. Качановская, Н. Н. Пути и способы формирования коммуникативной компетенции учащихся педагогического колледжа / Н. Н. Качановская // Педагогика сегодня: проблемы и решения: материалы VI Международной научой конференции (г. Санкт-Петербург, апрель 2020 г.). Санкт-Петербург: Свое издательство, 2020. С. 48–51.

4. Колесникова, И. А. Коммуникативная деятельность педагога: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / И. А. Колесникова; под ред. В. А. Сластенина. – Москва, 2007.

5. Кочергина, О. А. Развитие коммуникативной компетентности будущего учителя в процессе решения профессиональных задач / О. А. Кочергина // Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова. – 2013. – № 1. – С. 40–44.

6. Лифинцев, Д. В. Поддерживающая коммуникация в помогающих профессиях / Д. В. Лифинцев, А. Б. Серых, А. А. Лифинцева // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2017. – № 4 (42). – С. 15–19.

7. Мычко, Е. И. Психологическая готовность к профессиональному труду как фактор успешной самоакутализации будущего специалиста / Е. И. Мычко, А. В. Блаженко // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2023. – № 4 (66) . – С. 68–71.

8. Серых, А. Б. Возможности формирования гибких навыков (soft skills) у студентов педагогических направлений подготовки / А. Б. Серых, И. С. Валлис // Перспективы науки. 2023. – № 9 (168). – С. 202–204.

9. Серых, А. Б. Целевые ориентиры современных педагогических преобразований / А. Б. Серых, Е. И. Мычко // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2020. – № 4 (54). – С. 19–21.

10. Трофимова, Г. С. Педагогическая коммуникативная компетентность: теоретический и прикладные аспекты: монография. – Ижевск: УдГУ, 2012. – 116 с.


Review

For citations:


Vyugina E.A. Psychological characteristics and possibilities for developing communicative competence of future teachers in the educational environment of the university. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):211-214. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-211-214

Views: 38


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)