The role of psychological and pedagogical classes in the career guidance work of a secondary school
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-60-65
Abstract
The article deals with the problem of creating psychological and pedagogical classes in general education schools: regulatory and legal aspects, tasks to be solved, requirements for enrollment of students, the content of specialized training, some results of the work of psychological and pedagogical classes, measures are proposed to increase the role of psychological and pedagogical classes in the career guidance work of a general education school.
About the Authors
I. A. KonoplevaRussian Federation
I. A. Konopleva – Candidate of Technical Sciences, Associate Professor
Kaliningrad
A. V. Gerasimova
Russian Federation
A. V. Gerasimova – Ph. D. ped. sciences, associate professor
St. Petersburg
V. S. Konopleva
Russian Federation
V. S. Konopleva – Candidate of Economic Sciences, Associate Professor
Kaliningrad
A. V. Prozorov
Russian Federation
A. V. Prozorov – Ph. D. ped. sciences, associate professor, dep Educational and scientific cluster "Institute of Education and Humanities"
Kaliningrad
References
1. Байбородова, Л. В. Психолого-педагогический класс в воспитательной системе образовательной организации // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. – 2022. – С. 17–22.
2. Буров, К. С. Профессиональное самоопределение как научное понятие // Вестник ЮУрГУ. Серия Образование. Педагогические науки. 57 2017. – Т. 9. – № 4. – С. 57–67.
3. Газиева, Л. М. Формирование у учащихся педагогических классов готовности к профессиональному самоопределению : автореф. дис. … канд. пед. наук. – Махачкала, 2009. – 24 с.
4. Горшенина, С. Н., Неясова, И. А., Серикова, Л. А. Учебно-исследовательский проект как средство профессионального самоопределения обучающихся психолого-педагогических классов // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – С. 31–33.
5. Гущина, Т. И., Макарова, Л. Н., Курин, А. Ю. Сетевой педагогический класс как форма профессиональной ориентации старшеклассников // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. – Тамбов, 2018. – Т. 23. – № 174. – С. 27–34. – DOI: 10.20310/1810-0201-2018-23-174-27-34.
6. Методические рекомендации по развитию сети профильных психолого-педагогических классов (групп) в субъектах Российской Федерации от 24.08.2023 № 08-1552. – URL: https://legalacts.ru/doc/metodicheskie-rekomendatsii-po-razvitiiu-seti-profilnykh-psikhologo-pedagogicheskikhklassov-grupp / (дата обращения: 26.10.2023).
7. Почти 355 тысяч абитуриентов подали заявления на педагогические специальности в педвузы Минпросвещения России // портал Минпросвещения России. – URL: https://edu.gov.ru/press/7330/pochti355-tysyach-abiturientov-podali-zayavleniya-na-pedagogicheskie-specialnosti-v-pedvuzy-minprosvescheniyarossii (дата обращения: 26.10.2023).
8. Родионов, Е. И. Разработка интегративной модели ориентации школьников на педагогическую профессию // Вестник Новгородского государственного университета. – 2007. – № 42. – С. 56–58.
9. Рынок труда: мониторинг, динамика, индексы, август 2012 // Исследовательский центр портала Superjob.ru. – URL: https://www.superjob.ru/research/articles/110968/rynok-truda/ (дата обращения: 17.11.2017).
10. Фетисов, А. С. Психолого-педагогические классы как элемент системы непрерывного профессионально-педагогического образования // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. – 2022. – № 12. – С. 89–95.
Review
For citations:
Konopleva I.A., Gerasimova A.V., Konopleva V.S., Prozorov A.V. The role of psychological and pedagogical classes in the career guidance work of a secondary school. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):60-65. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-60-65