Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Formal and informal mentoring for teachers

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-73-76

Abstract

The article examines the mentoring process for teachers. Examples of formal and informal mentoring, its importance and advantages for both beginning and experienced teachers are given. The emphasis is on informal mentoring through associations, which are the leading direction through which innovative methods, techniques, tools and solutions are introduced into the pedagogical process.

About the Authors

Zh. V. Smirnova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Zh. V. Smirnova – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor 



A. A. Permovsky
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

A. A. Permovsky – Senior Lecturer 



A. V. Angel
Nizhny Novgorod State University named after N.I. Lobachevsky
Russian Federation

A. V. Angel – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor 



References

1. Булаева, М. Н. Формирование надпрофессиональных компетенций магистрантов педагогическиз вузов / М. Н. Булаева, О. Н. Филатова, Н. В. Фролова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2024. – № 4(70). – С. 23–26.

2. Барабашкина, Е. В. Самообразование как один из путей повышения профессионального мастерства педагогов / Е. В. Барабашкина, А. А. Трифанова, А. А. Перяшкина // Мой профессиональный стартап. Нижний Новгород, 2022.

3. Игнатьева, Г. А. Анализ практики применения креативных технологий в образовании / Г. А. Игнатьева // Вестник Мининского университета. – 2024. – Т. 12. – № 2(47). – DOI 10.26795/2307-1281-2024-12-2-1.

4. Панкратов, С. Б., Преимущества наставничества в воспитательной деятельности профессионального образования / С. Б. Панкратов, С. А. Зиновьева, О. Н. Филатова/ / Проблемы современного педагогического образования. – 2024. – № 83-4. – С. 96–99.

5. Развитие ранней профориентационной деятельности в системе профессионального образования / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, В. И. Ериков [и др.]. – Нижний Новгород : Нижегородский институт развития образования, 2019. – 185 с. – EDN DFNXEI.

6. Филатова, О. Н. Роль наставничества в деятельности преподавателя / О. Н. Филатова, М. И. Колдина, П. В. Канатьев // Проблемы современного педагогического образования. – 2023. – № 79-1. – С. 356–358.

7. Petrov, Y. N. Change of the Level of Working Capacity of a Student in the System of Professional Education Under Mental Load / Y. N. Petrov, A. Y. Petrov, N. S. Petrova, N. V. Syrova, and O. N. Filatova // Lecture notes in Networks and Systems. – 2020. – Т. 129. – Рр. 925–932.

8. Petrov, Y. N. Diagnostics of socio-pedagogical trends in the development of students in a professional organization / Y. N. Petrov, O. N. Filatova, M. V. Grinina // SHS Web of Conferences. – 2021. – T. 113. – Р. 74.


Review

For citations:


Smirnova Zh.V., Permovsky A.A., Angel A.V. Formal and informal mentoring for teachers. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):73-76. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-73-76

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)