Diagnosis of the level of development of students' respect for animals during the development of the animalistic genre
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-150-156
Abstract
The article is devoted to the development of diagnostic tools for studying the level of development of caring attitude towards animals in the course of mastering the animalistic genre, conducting initial diagnostics of the studied quality of schoolchildren and its analysis. Manifestation of indifference and cruelty towards animals is very common among schoolchildren and even adults, so the problem is extremely relevant. In modern society, one can increasingly encounter a low level of environmental, aesthetic culture, due to the promotion of pragmatic "values" and the lack of value of spiritual qualities and morality. There is also a lack of empathy and compassion, which results in an irresponsible attitude towards animals. The ecological and aesthetic approach in education can be implemented in fine art lessons, so the problem of developing a caring attitude towards animals in the course of mastering the animalistic genre can be solved by involving the emotional and imaginative sphere of students, for this it is necessary to develop diagnostic tools for studying the desired quality of schoolchildren.
About the Authors
O. A. OvsyannikovaRussian Federation
Tyumen
Yu. A. Kulik
Russian Federation
Tyumen
References
1. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 17.02.2023) «Об образовании в Российской Федерации» (с изм. и доп., вступ. в силу с 28.02.2023), статья 11. – URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/dfbe1cf7aa2e2acfd7b8e7ad37cdf71b759c539d / (дата обращения: 24.11.2024).
2. Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993 с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 01.07.2020), статья 42. – URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_28399/2b65ae24cc8141d4720fb749fb0c5583f8395048 / (дата обращения: 24.11.2024).
3. Федеральный закон «Об охране окружающей среды» от 10.01.2002 № 7-ФЗ (последняя редакция). – URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_34823 / (дата обращения: 24.11.2024).
4. Федеральный закон № 498 «Об ответственном обращении с животными». – URL: https://www.advgazeta.ru (дата обращения: 24.11.2024).
5. Указ Президента Российской Федерации от 21.07.2020 г. № 47 «О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года». – URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/45726 (дата обращения: 24.11.2024).
6. Прогноз социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2036 года. – URL: https://www.economy.gov.ru/material/file/a5f3add5deab665b344b47a8786dc902/prognoz2036.pdf (дата обращения: 24.11.2024).
7. Евгеньева, А. П. Словарь русского языка : в 4 т. / Академия наук СССР. – Москва : Русский язык, 1985–1988. – 749 с.
8. Бехтерев, В. М. Общие основы рефлексологии человека: Руководство к объективному изучению личности / под ред. и со вступ. ст. А. В. Гервера. – Москва; Ленинград : Гос. изд-во, 1928. – 544 с.
9. Мясищев, В. Н. Психология отношений под ред. А. А. Бодалева. – Москва : Институт практической психологии; Воронеж : МОДЭК, 1998. – 362 с.
10. Шмидт, О. Ю. Большая советская энциклопедия. – Москва : Советская энциклопедия 1969–1978 – 30 т.
11. Костерин, Н. П. Учебное рисование – Москва : Просвещение, 1980. – 272 с.
12. Неменский, Б. Мудрость красоты. О проблемах эстетического воспитания : книга для учителя. 2-е изд. – Москва : Просвещение, 1987. – 253 с.
13. Выготский, Л. С. Психология искусства / под ред. М. Г. Ярошевского. – Москва : Педагогика, 1987. – 344 с.
14. Леонтьев, А. Н. Некоторые проблемы психологии искусства: Избранные психологические произведения. – Т. 2. – Москва, 1983. – 526 с.
15. Кулик, Ю. А., Овсянникова, О. А. Развитие бережного отношения к животным у обучающихся в ходе освоения анималистического жанра // Наукосфера. – № 5(2). – 2023. – URL: https://disk.yandex.ru/d/1KzcnohOqrgfXA (дата обращения: 24.11.2024).
Review
For citations:
Ovsyannikova O.A., Kulik Yu.A. Diagnosis of the level of development of students' respect for animals during the development of the animalistic genre. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):150-156. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-150-156