Chat-bot as a means of organizing psychological help for adolescents in the Republic of Karelia
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-203-211
Abstract
The results of the study on the role of chatbots in the organization of psychological support for adolescents in the Republic of Karelia are presented. The data indicate a high degree of youth involvement in the digital environment, which opens new opportunities for psychological support through anonymous and accessible platforms. According to the survey results, adolescents show a need to receive help through chatbots, but prefer communication with live psychologists in most cases. The study highlights key topics that teens are interested in, such as self-determination, learning, and emotional distress. The identified needs became the basis for the creation of the chatbot "Psychological Compass", which offers a wide range of psychological support, information and educational materials.
About the Authors
O. Yu. YudinaRussian Federation
O. Yu. Yudina – Senior lecturer at the Department of Psychology
E. A. Safronova
Russian Federation
E. A. Safronova – lecturer of the Department of Psychology
V. V. Kruglova
Russian Federation
V. V. Kruglova – student
A. E. Semenova
Russian Federation
A. E. Semenova – student
A. A. Abramkova
Russian Federation
A. A. Abramkova – student
A. A. Belova
Russian Federation
A. A. Belova – student
References
1. Социальные сети и мессенджеры: вовлеченность и предпочтения // ВЦИОМ. Новости. – URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/socialnye-seti-i-messendzhery-vovlechennost-ipredpochtenija (дата обращения: 16.01.2025).
2. Эксперты: почти у половины детей в возрасте 5–7 лет в России есть смартфон // ТАСС. – URL: https://tass.ru/obschestvo/6427381 (дата обращения: 02.01.2025).
3. Дубровина, И. В. Практическая психология образования : учебное пособие. – 4-е изд. – СанктПетербург : Питер, 2004. – 592 с.
4. Половнева, М. В. Анализ развития и применения технологии чат-бот // Теория и практика современной науки. – 2018. – № 6(36). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-razvitiya-i-primeneniya-teh nologii-chatbot (дата обращения: 15.01.2024).
5. Brandtzaeg, P. B., Skjuve, M., Dysthe, K. K., Folstad, A. (2021). When the social becomes non-human: young people's perception of social support in chatbots. Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI '21, 1–13. Yokohama, Japan. – URL: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3411764.3445318 (дата обращения: 02.01.2025).
6. Lucas, GM, Gratch, J, King, A, Morency LP. It’s only a computer: virtual humans increase willingness to disclose. Comput Human Behav. 2014. Aug; 37:94–100. doi: 10.1016/j.chb.2014.04.043. – URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563214002647 (дата обращения: 02.01.2025 ).
7. Статистика Telegram (сентябрь 2024) // Инклиент. – URL: https://inclient.ru/telegramstats/#telegram2 (дата обращения: 16.01.2024).
8. ГБУЗ «РПНД» : сайт. – URL: https://www.rusprofile.ru/id/1867231 (дата обращения: 17.01.2025).
9. Центр медико-социальной профилактики «Клиника, дружественная к молодежи» : сайт. – URL: https://gdb.karelia.ru/центр-медико-социальной-профилактик (дата обращения: 17.01.2025).
10. ГБОУ РК «Центр диагностики и консультирования» : сайт. – URL: https://goucdk.karelia.info / (дата обращения: 17.01.2025).
11. ГБУЗ РК «Городская детская поликлиника № 1» : сайт. – URL: https://babypol1.ru (дата обращения: 17.01.2025).
12. КЦСОН РК : сайт. – URL: https://social-karelia.ru/category/dokumenty (дата обращения: 17.01.2025).
13. Лютова-Робертс, Е. К. Техники психологического консультирования в повседневной жизни / Е. К. Лютова-Робертс. – Санкт-Петербург : Речь, 2010. – 175 с.
Review
For citations:
Yudina O.Yu., Safronova E.A., Kruglova V.V., Semenova A.E., Abramkova A.A., Belova A.A. Chat-bot as a means of organizing psychological help for adolescents in the Republic of Karelia. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):203-211. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-203-211