Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Technologies of socialization of cadets of the first year of study in the process of extracurricular activities

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-249-254

Abstract

Socialization is considered as a process that takes place throughout the life of a person, and involves the accumulation of skills, certain abilities necessary for successful functioning in society. The article presents an analysis of specially organized conditions, which, as a rule, are carried out within the framework of educational activities and have a direct impact on the process of socialization of first-year cadets. It is emphasized that a conscious choice of a future professional direction becomes a condition for the most effective socialization process. It has been revealed that admission to a military university is accompanied by a complex process of adaptation to new living conditions, therefore it is advisable to provide organizational and pedagogical conditions that will positively affect the socialization of cadets. It has been established that the positive socialization of cadets is carried out in the process of increasing life stability by strengthening the motivational component.

About the Authors

M. N. Gladkova
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



G. I. Zinnatullina
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



M. S. Minvaeva
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



N. S. Streltsova
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



References

1. Кузнецов, М. Б. Роль преподавателя физической подготовки в процессе социализации личности курсантов первых курсов образовательных организаций МВД России / М. Б. Кузнецов // Научный вестник Орловского юридического института МВД России имени В.В. Лукьянова. – 2019. – № 2(79). – С. 107–110.

2. Коряковцев, Д. А. Личностная и профессиональная социализация курсантов: исследование проблемы / Д. А. Коряковцев // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – № 77-2. – С. 235–237.

3. Наумов, П. Ю. Психологические механизмы развития интеллигентности будущего офицера / П. Ю. Наумов // Вестник Мининского университета. – 2022. – Т. 10. – № 3(40).

4. Сафонова, В. В. Организационно-педагогические условия социализации курсантов в образовательных организациях высшего профессионального образования МВД / В. В. Сафонова // Вестник Донецкого национального университета. Серия Б: Гуманитарные науки. – 2019. – № 2. – С. 146–150.

5. Сырова, Н. В. Ручные технологии в процессе формирования профессионализма будущих дизайнеров / Н. В. Сырова, А. Е. Правилов, Г. В. Смелая // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – № 77-3. – С. 225–227.

6. Опошнянский, А. В. Социализация и воспитание курсантов военного вуза средствами информационного пространства / А. В. Опошнянский, П. В. Клименко, К. Н. Лебедев // Информационная безопасность – актуальная проблема современности. Совершенствование образовательных технологий подготовки специалистов в области информационной безопасности. – 2014. – № 1(5). – С. 390–394.

7. Белюшина, И. В. Особенности социализации курсантов военных вузов войск национальной гвардии Российской Федерации / И. В. Белюшина // Научное мнение. – 2023. – № 6. – С. 65–69.

8. Солдатов, П. В. Педагогические основы социализации курсантов вузов войск Национальной гвардии РФ в процессе физкультурно-спортивной деятельности / П. В. Солдатов, В. В. Ефимов // Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры : межвузовский сборник научно-методических работ / Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. – Санкт-Петербург : Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого», 2021. – С. 392–395.

9. Скакун, И. С. Социализация курсанта в военном образовательном учебном заведении и социологическое знание / И. С. Скакун // Гуманитарные науки в современном вузе: вчера, сегодня, завтра : материалы международной научной конференции, Санкт-Петербург, 12 декабря 2019 года / под ред. С. И. Бугашева, А. С. Минина. – Санкт-Петербург: Санкт-Петербургский государственный университет промышленных технологий и дизайна, 2019. – С. 1234–1238.

10. Арбузов, А. И. Портфолио курсанта как новая практико-ориентированная образовательная и педагогическая технология / А. И. Арбузов, Д. К. Мороз// Актуальные вопросы образования. – 2021. – № 3. – С. 78–82.

11. Фортова, Л. К. Формирование гибких навыков курсантов образовательных организаций ФСИН России с применением цифровых технологий во внеучебной деятельности / Л. К. Фортова, С. В. Комиссарова // Научный результат. Педагогика и психология образования. – 2023. – Т. 9. – № 1. – С. 14–26.

12. Варламов, С. А. О некоторых аспектах психолого-педагогического сопровождения внеучебной деятельности курсантов вузов МВД России / С. А. Варламов // Актуальные вопросы современной науки и образования : сборник статей XV Международной научно-практической конференции. – В 2 частях, Пенза, 23 декабря 2021. – Ч. 2. – Пенза : Наука и Просвещение, 2021. – С. 137–139.


Review

For citations:


Gladkova M.N., Zinnatullina G.I., Minvaeva M.S., Streltsova N.S. Technologies of socialization of cadets of the first year of study in the process of extracurricular activities. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):249-254. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-249-254

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)