Formation of professional competence in studying the discipline "Theory and structure of the ship" in a maritime university
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-31-35
Abstract
Professional competencies are mandatory for the professional activities of seafarers whose work is related to ensuring the safety of navigation. However, in the practice of training marine specialists, insufficient attention is paid to the issues of developing professional competence in accordance with the requirements of the STCW Code in the field of ship theory and structure. The purpose of the study is to substantiate the need for developing professional competence in the training of marine specialists in the discipline "Ship Theory and Structure", taking into account the content of IMO model courses 7.01. "Master and Chief Mate", 7.03. "Officer in Charge of a Navigational Watch", based on the competency-based approach and to experimentally test their effectiveness.
About the Authors
N. Yu. BugakovaRussian Federation
Kaliningrad
I. V. Yakuta
Russian Federation
Kaliningrad
References
1. Алексеева, Л. Д., Кандерова, О. Н. Рейтинговая оценка профессиональных компетенций: особенности разработки и внедрения // Инновационное развитие профессионального образования. – 2012. – № 1 (01). – С. 59–64. – URL: http://chirpo.ru/files/72/jurnal_1_2012.pdf (дата обращения: 18.11.2024).
2. Грунтов, А. В. Проблема анализа требований ФГОС, профессиональных стандартов и Международной конвенции к профессионально-правовой подготовке курсантов в морском вузе // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота : психолого-педагогические науки. – 2021. – № 3 (57). – С. 195–198.
3. Грунтов, А. В., Самсонова, Н. В., Бугакова, Н. Ю. Методика экспериментальной проверки педагогических условий формирования правовой компетенции курсантов морского вуза // Тенденции развития науки и образования : научный рецензируемый журнал Самара: НИЦ "LJjurnal". – № 94. – Февраль. – 2023 (часть1). – С. 178–184. – DOI:1018411/trnio-02-2023-54 9.
4. Зимняя, И. А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхода. – URL: https://elar.rsvpu.ru/bitstream/123456789/40487/1/978-5-89516-227-9_2012_008.pdf?ysclid=ltwuvq80kj144642692 (дата обращения: 18.12.2024).
5. Мора-Луис, К. Э., Мартин-Гутьеррес, Дж. Изменение образовательных процессов, обучения и преподавания в инженерном образовании // Евразийский журнал математики, науки и технологического образования. – 2020. – Т. 16 (3). – em1828. – DOI: 10.29333/ejmste/116034.
6. Общая характеристика основной образовательной программы по специальности 26.05.05 «Судовождение» // сайт Калининградского технического университета Российской Федерации. – URL: klgtu.ru (дата обращения: 18.12.2024).
7. Письменный, М. Н. Конвенционная подготовка судоводителей морских судов. – Владивосток : Морской государственный университет, 2009. – 254 с
8. MSc and PhD in Maritime Affairs taught in Malmö. WMU (World Maritime University). – 2015.
9. ПДНВ РУКОВОДСТВО ДЛЯ МОРЯКОВ Международная федерация транспортников (с учетом новых Манильских поправок 2010 года). – URL: https://spbsail.com/wp-content/uploads/2023/04/pdnv-stcw_guide_russian.pdf (дата обращения: 18.12.2024).
10. Рудинский, И. Д., Давыдова, Н. А., Петров, С. В. Компетенция. Компетентность. Компетентностный подход : монография. – Москва : Горячая линия-телеком, 2018. – 240 с.
11. ФГОС ВО по специальности 26.05.05 «Судовождение», утвержденный приказом Министерства образования и науки 15.03.2018 № 191 // сайт Калининградского технического университета Российской Федерации. – URL: klgtu.ru (дата обращения: 18.12.2024).
Review
For citations:
Bugakova N.Yu., Yakuta I.V. Formation of professional competence in studying the discipline "Theory and structure of the ship" in a maritime university. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):31-35. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-31-35