The role of visual thinking in the organization of educational activities
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-36-38
Abstract
The article is devoted to the problems of development and use of visual thinking in the educational process. The authors analyze the advantages of using methods of visual structuring of educational material to improve the quality of training, highlight a number of conditions for the formation of visual thinking. The article notes some features of the use of visual thinking in the process of continuous education
About the Authors
N. A. ShobonovRussian Federation
Nizhny Novgorod
N. G. Grigoriev
Russian Federation
Nizhny Novgorod
References
1. Арнхейм, Р. Визуальное мышление // Хрестоматия по общей психологии. – Москва : Издательство МГУ, 1981. – С. 97–107.
2. Гузанов, Б. Н., Федулова, К. А. Практика применения технологий визуализации в инженерной подготовке педагогов профессионального обучения // Профессиональное образование и рынок труда. – 2021. – № 3. – С. 49–59.
3. Дорохова, О. А. Педагогические аспекты теории множественного интеллекта Говарда Гарднера // Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс». – 2018. – С. 63–64.
4. Калиниченко, А. В. Интерактивные электронные дидактические средства с когнитивной визуализацией // Научно-технический вестник информационных технологий, механики и оптики. – 2017. – Т. 17. – № 2. – С. 359–364.
5. Лукаш, Д. И. Визуальное и творческое мышление. – Ставрополь : Параграф. 2022. – С. 229–230.
6. Мерецков, О. В. Андрагогика: ключевые принципы обучения взрослых // ГНИИ «Нацразвитие». – 2024. – С. 23–26.
Review
For citations:
Shobonov N.A., Grigoriev N.G. The role of visual thinking in the organization of educational activities. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):36-38. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-36-38