Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

To the problem of the content component of the "Actualization method"

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-52-55

Abstract

The article considers the formation and justification of the application of the conceptual complex "Actualization technique" in the process of teaching natural science disciplines by teachers of the biology department of a military university. The essence of the methodological technique "Actualization" is shown, the dynamics of its semantic content in the process of conducting practiceoriented classes is considered. The analysis of the understanding of the conceptual complex "Actualization technique" and the collegial exchange of experience in its application is carried out. The possibility of applying the actualization technique in classes of various forms is demonstrated.

About the Authors

I. O. Krylova
The Perm Military Institute of the National Guard’s Forces of the Russian Federation
Russian Federation

Perm



T. V. Tichonova
The Perm Military Institute of the National Guard’s Forces of the Russian Federation
Russian Federation

Perm



References

1. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 28.12.2024) «Об образовании в Российской Федерации».

2. Меретукова, З. К. Полифункциональная сущность актуализации знаний учащихся / З. К. Меретукова // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. – 2012. – С. 60–63.

3. Осипов, Р. А. Влияние процесса актуализации законодательства на правовую культуру российских граждан / Р. А. Осипов // Юридическая техника. – 2023. – № 17. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-protsessa-aktualizatsii-zakonodatelstva-na-pravovuyu-kulturu-rossiyskih-grazhdan (дата обращения: 07.01.2025).

4. Каргополов, И. С. Актуализация процесса обучения / И. С. Каргополов // Молодой ученый. – 2019. – № 12 (250). – С. 265–266. – URL: https://moluch.ru/archive/250/57354/ (дата обращения: 16.01.2025).

5. Дубровский, Д. И. Информационный подход к проблеме «сознание и мозг» / Д. И. Дубровский // Вопросы философии. – 1976. – № 11. – С. 41–54.

6. Дубровский, Д. И. Сознание и информация. К анализу проблемы идеального / Д. И. Дубровский // Философия науки. – 1978. – № 6. – С. 46–59.

7. Корягин, В. В. Информационная реальность: сущность и особенности Специальность 09.00.11 – социальная философия : автореф. дисс. … канд. философс. наук. – Улан-Удэ, 2018. – 25 с. – URL: https://www.dissercat.com/content/informatsionnaya-realnost-sushchnost-i-osobennosti/cover. (дата обращения: 07.01.2025).

8. Крылова, И. О. Использование принципов деятельностного подхода в обучении курсантов факультета тыла при проведении лабораторных занятий по «Экологии» / И. О. Крылова, Т. В. Тихонова, В. Н. Лымарев // Альманах Пермского военного института войск национальной гвардии. – 2023. – № 3(11). – С. 31–36.

9. Приходченко, Е. И. Деятельностный подход в обучении / Е. И. Приходченко, А. С. Кузьмичева, Н. И. Мотузенко // Вестник Донецкого педагогического института. 2017. – № 2. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/deyatelnostnyy-podhod-v-obuchenii-2 (дата обращения: 05.01.2025).

10. Садыкова, Ю. Р. Приемы активизации познавательной деятельности курсантов-кинологов на дисциплине «Физиология» / Ю. Р. Садыкова // Гуманитарные и социально-экономические науки: современные тенденции развития : сборник научных статей Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, 21 апреля 2022 г. / под общ. ред. Е. М. Русанова. – Пермь : ПВИ ВНГ РФ, 2022. – С. 195–200.

11. Меретукова, З. К. Дидактическое вопросополагание на лекционных и семинарских занятиях как средство реализации развивающего потенциала проблемного обучения в процессе подготовки специалиста / З. К. Меретукова // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2012. № 1. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/didakticheskoe-voprosopolaganie-na-lektsionnyh-i-seminarskihzanyatiyah-kak-sredstvo-realizatsii-razvivayuschego-potentsiala (дата обращения: 11.01.2025).


Review

For citations:


Krylova I.O., Tichonova T.V. To the problem of the content component of the "Actualization method". THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):52-55. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-52-55

Views: 50


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)