Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

The project and game potential of film pedagogy in teaching russian as a foreign language

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-119-126

Abstract

The article is devoted to the possibilities of using a system of project and game tasks in teaching Russian as a foreign language (RFL) based on film pedagogy methods. It was hypothesized that the methods of film pedagogy, combining the characteristics of media education, project and game approaches, are effective in teaching RFL, since they correspond to modern audiovisual culture. The study showed that the implementation of project and game tasks based on film pedagogy methods is possible already at the basic level of mastering the Russian language (A2). The conducted research allowed us to verify the hypothesis proposed by the authors about the high linguistic and didactic potential of film pedagogy in teaching Russian as a foreign language.

About the Authors

M. N. Kozhevnikova
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation

Moscow



T. A. Filipskaya
National University of Oil and Gas "Gubkin University"
Russian Federation

Moscow



References

1. Глебова, Н. Н., Орехова, И. А. О русских фильмах по-русски : пособие по развитию речи. – Москва : Русский язык. Курсы, 2016. – 176 с.

2. Гордиенко, О. В., Омельченко, Е. А., Ряузова, О. Ю. Методические рекомендации для педагогических работников, осуществляющих преподавание русского языка как иностранного в образовательных организациях стран СНГ и дальнего зарубежья / под общ. ред. Д. А. Кудрявцевой. – Москва : МПГУ, 2022. – 212 с.

3. Григорьева, Е. Я. Креолизованные тексты в межкультурной коммуникации // W Kregu Zagadnien Semantiki i Stilistiki Tekstu. – Widawniktwo Universytety Lodzkiego, 2014. – C. 49–53.

4. Кожевникова, М. Н., Хамраева, Е. А., Кытина, В. В. Онлайн-путешествие в Россию: виртуальная социокультурная среда для обучения русскому языку как иностранному // Русистика. – 2022. – Т. 20. – № 3. – С. 377–392.

5. Кузнецов, А. Л., Кожевникова, М. Н. Роль культурологического аспекта обучения в процессе социокультурной адаптации иностранных учащихся на примере учебного пособия «Из истории русской культуры» // Мир русского слова. – 2006. – № 4. – С. 85–88.

6. Лавочкина, О. П. Воспитательный потенциал кинопедагогики в преподавании РКИ // РКИ: лингвометодическая образовательная платформа : сборник научных трудов Международной научнопрактической конференции. – Белгород, 2024. – С. 84–90.

7. Мингалева, Л. А. Обучение русскому языку как иностранному средствами кинопедагогики // Российские и зарубежные практики повышения резильентности образовательных организаций : материалы Международной научно-практической конференции. – Казань, 2024. – С. 124–133.

8. Реутова, М. А., Коломейцева, Е. Б., Галкина, С. Ф. Метод кинопедагогики в обучении инофонов русскому языку // сборник материалов ХХ международной научно-практической конференции «Язык, культура, менталитет: проблемы изучения в иностранной аудитории». – Санкт-Петербург, 2022. – С. 260–264.

9. Стародуб-Афанасьева, Я. Ю. «Я понимаю!»: опыт реализации инновационного межвузовского проекта по обучению китайских студентов русскому языку на базе кинопедагогики // Общество: социология, психология, педагогика. – 2023. – № 11 (115). – С. 180–184.

10. Уварова, Н. Л., Фрайфельд, Е. Б. Педагогическая синемалогия в профессиональной подготовке специалистов : монография. – Нижний Новгород, 2006. – 175 с.

11. Усов, Ю. Н. Кинообразование как средство эстетического воспитания и художественного развития школьников : дис. … д-ра пед. наук. – Москва, 1989. – 362 с.

12. Федоров, А. В. Медиаобразование: история и теория. – Москва : Образование для всех, 2015. – 450с.

13. Филипская, А. В. Использование технологии геймификации в обучении английскому языку студентов технологического вуза // Человеческий капитал. – 2024. – № 12 (192). – С. 269–276.

14. Хурмуз, О. В. Методическая модель использования художественных фильмов при обучении русскому языку как иностранному : автореф. дис. … канд. пед. наук. – Москва, 2018. – 22 с.

15. Эрлих, Я. В. Эпизоды. Видеокурс для развития речи : учебное пособие. – Москва : Русский язык. Курсы, 2020. – 192 с.


Review

For citations:


Kozhevnikova M.N., Filipskaya T.A. The project and game potential of film pedagogy in teaching russian as a foreign language. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):119-126. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-119-126

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)