Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Professionally-oriented scientific text in teaching the language of the specialty to foreign students at an engineering university

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-127-131

Abstract

The article is devoted to teaching foreign students, future specialists in the field of maritime professions, the language of the specialty using the material of educational scientific texts. A system of exercises on the topic "Signaling at sea" is presented, which helps students better assimilate Russian-language educational material on the discipline "Nautical Pilotage" and ensures the ability to understand and produce scientific text on the specialty.

About the Author

I. G. Chuksina
Kaliningrad State Technical University
Russian Federation

I. G. Chuksina – Doctor of Pedagogy Sciences, full professor 

Kaliningrad



References

1. Мотина, Е. И. Русский язык и специальность. – Москва : Русский язык, 1971.

2. Дмитриева, Д. Д. Учебный текст как средство обучения всем видам речевой деятельности на занятиях по русскому языку как иностранному // Карельский научный журнал. – 2019. – Т. 8. – № 1 (26). – С. 7–9.

3. Немыка, А. А., Воробьев, В. В. Специфика представления научного текста в иностранной аудитории, владеющей русским языком на уровне В1–В2 // Русский тест: теория и практика. – 2024. – Т. 10. – № 1. – С. 35–41.

4. Смирнов, М. В. Вопросы обучения реферированию и аннотированию в курсе обучения магистрантов иностранному языку // Наука, образование и экспериментальное проектирование : материалы Международной научно-практической конференции (г. Москва, 6–10 апреля 2015 г.). – Москва, 2015.


Review

For citations:


Chuksina I.G. Professionally-oriented scientific text in teaching the language of the specialty to foreign students at an engineering university. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):127-131. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-127-131

Views: 32


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)