Development of cognitive interest in decorative and applied arts by means of information technologies
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-132-135
Abstract
The process of developing cognitive interest in decorative and applied creativity by means of information technology is considered. The authors analyzed the scientific literature on the research topic. According to the authors, the combination of traditional teaching methods (analysis of decorative works, comparisons, online testing, video workshops) with information technology (educational website) has a positive effect on the cognitive interest of students.
About the Authors
O. A. BakievaRussian Federation
O. A. Bakieva – Associate Professor of the Department of Arts
S. N. Yakimenko
Russian Federation
S. N. Yakimenko – Student
R. G. Chashin
Russian Federation
R. G. Chashin – Student
References
1. Беляев, Д. И. М. Ф. Писарев об интересе / М. Ф. Беляев; Иркутский государственный педагогический институт. – Иркутск : Облгосиздат, 1950. – 130 c.
2. Березина, Ю. Ю. Формирование познавательного интереса у детей старшего дошкольного возраста : дис. канд. пед. наук / Ю. Ю. Березина – Москва, 2014. – 174 с.
3. Выготский, Л. С. Психология развития ребенка / Л. С. Выготский. – Москва : Эксмо, 2012. – 512 с.
4. Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – Санкт-Петербург : Питер, 2000. – 712 с.
5. Ушинский, К. Д. Избранные педагогические произведения : в 2 т. / К. Д. Ушинский. – Москва : Педагогика, 1074. – Т. 1. – 638 с.
6. Щукина, Г. И. Актуальные вопросы формирования интереса в обучении / Г. И. Щукина. – Москва : Просвещение, 1984. – 184 с.
7. Эльконин, Д. Б. Психическое развитие в детском возрасте / под ред. Д. И. Фельдштейна. – Москва : Институт Практической психологии, 2011. – 218 с.
Review
For citations:
Bakieva O.A., Yakimenko S.N., Chashin R.G. Development of cognitive interest in decorative and applied arts by means of information technologies. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):132-135. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-132-135