Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Using active methods and Artificial Intelligence in foreign language teaching among technical university students

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-142-146

Abstract

Artificial Intelligence (AI) acquires increasing importance in all spheres of activity all over the world. Integration of information and communication technologies and artificial intelligence into educational process is relevant. Using artificial intelligence in educational process creates an opportunity to develop critical thinking, problem-solving skills and ethical reasoning among students. The novelties in educational process are connected with using effective methods which contribute forming cognitive abilities among technical university students: speech, thinking, attention, memory, imagination, etc. in mixed education.

About the Authors

E. V. Volodina
Московский политехнический университет
Russian Federation

E. V. Volodina – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor 



I. V. Volodina
Хекслет Колледж
Russian Federation

I. V. Volodina – teacher 



References

1. Указ Президента РФ от 10 октября 2019 г. № 490 «О развитии искусственного интеллекта в Российской Федерации». – URL: https://base.garant.ru/72838946/?ysclid=m737qllz3l20553191 (дата обращения: 14.02.2025).

2. ГОСТ Р 59277–2020 Системы искусственного интеллекта. КЛАССИФИКАЦИЯ СИСТЕМ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА. – URL: http://gost.gtsever.ru/Data/754/75406.pdf (дата обращения: 14.02.2025).

3. Rewired Global Declaration on Connectivity for Education UNESCO, 2021. – URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381482 (дата обращения: 14.02.2025).

4. Подлиняев, О. Л., Морнов, К. А. Основы нейропедагогики // Труды Братского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. – 2015. – Т. 1. – С. 186–191.

5. Дудко, С. А. Этапы становления и тенденции развития нейрообразования в мире // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. – 2020. – № 2. – С. 9–18.

6. Володина, Е. В., Володина, И. В. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку в техническом вузе. Формирование готовности к профессиональной коммуникации на иностранном языке в сфере инновационной деятельности у студентов магистрантов и аспирантов вуза : монография. – Москва : Спутник, 2018. – 95 с.

7. Что такое DeepSeek и на что способна китайская нейросеть, из-за которой OpenAI снизил цену на ChatGPT. – URL: https://habr.com/ru/companies/x-com/articles/878218/ (дата обращения: 14. 02.25).

8. Бермус, А. Г., Сизова, Е. В. Педагогиеские лингводидактические и психологические условия использования ChatGPT в системе высшего образования: систематический обзор // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2024. – № 11. – С. 150–166. – URL: https://e- koncept.ru/2024/241183.htm (дата обращения: 14. 02.25). – DOI: 10.24412/2304-120X-2024-111839.

9. Сысоев, П. В., Филатов, Е. М., Хмаренко, Н. И., Мурунов, С. С. Преподаватель vs искусственный интеллект: сравнение качества предоставляемой преподавателем и генеративным искусственным интеллектом обратной связи при оценке письменных творческих работ студентов // Перспективы науки и образования. – 2024. – № 5 (71). – С. 694–712. – DOI: 10.32744/pse.2024.5.41.

10. Dembsey, J. M. Closing the Grammarly® Gaps: A Study of Claims and Feedback from an Online Grammar Program // The Writing Center Journal. – 2017. – V. 36. – № 1. – Pp. 63–100. – URL: http://www.jstor.org/stable/44252638 (дата обращения: 14.02.2025).

11. Park, J. An AI-based English grammar checker vs. human raters in evaluating EFL learners’ writing // Multimedia-Assisted Language Learning. – 2019. –V. 22. – № 1. – Pp. 112–131. – DOI:10. 15702/mall.2019.22.1.112

12. Perdana, I., Farida, M. Online grammar checkers and their use for EFL writing // Journal of English Teaching, Applied Linguistics, and Literatures. – 2019. – V. 2. – № 2. – Pp. 67–76. – DOI: 10.20527/jetall.v2i2.7332.

13. Almusharraf, N., Alotaibi, H. An error-analysis study from an EFL writing context: Human and Automated Essay Scoring Approaches // Technology, Knowledge and Learning. – 2023. – V. 28. – Pp. 1015–1031. – DOI:10.1007/s10758-022-09592-z.

14. Володина, Е. В., Володина И. В. Педагогическое проектирование иноязычного обучения студентов вуза холодильной индустрии // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2024. – № 4(70). – С. 103–112.

15. Абишева, К., Колдасбаева, З., Носсиева, Н., Иргебаева, Н., Айпова, А., Долдинова, С., Смойлов, С., Айкенова, Р., Умирзакова, Л., Идрисова, М. Формирование этических компетенций для использования ИИ в преподавании английского языка как иностранного. Академический журнал «Кубахан». – 2024. – 4 (4). – С. 191–205.

16. Цифровые технологии в образовании. – URL: https://m.ok.ru/group/56712143962167/topic/156474795795255?ysclid=m71lxzdq6u875834148 (дата обращения: 14.02.2025).


Review

For citations:


Volodina E.V., Volodina I.V. Using active methods and Artificial Intelligence in foreign language teaching among technical university students. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):142-146. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-142-146

Views: 45


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)