Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

The problem of adapting fifth graders to the age crisis

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-178-182

Abstract

The article considers the problem of adaptation of fifth graders to the new educational environment in conditions of age crisis, typical for this age period. The article provides an analysis of psychological and physiological features of young adolescents, identify the main difficulties that students face when moving to secondary school. The needs and motivational features of young adolescents are examined. The phenomenon of splitting the demand-motivational sphere of students is considered.

About the Authors

E. E. Alekseeva
Institute of Education and Humanities, Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

E. E. Alekseeva – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor 

Kaliningrad



E. V. Kostina
Institute of Education and Humanities, Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

E. V. Kostina – Bachelor 

Kaliningrad



References

1. Алексеева, Е. Е. Концептуальные основания цифровой трансформации дополнительного образования учителя // Перспективы науки. – 2023. – № 6 (165). – С. 167–172.

2. Алексеева, Е. Е. Визуализация информации в условиях цифровой образовательной среды. Самарский научный вестник. – 2023. – Т. 12. – № 2. – С. 203–207.

3. Андреева, И. А., Анохина, С. А. Стресс в подростковом возрасте // Вестник Санкт-петербургского университета МВД России. – 2006. – № 32. – С. 374–380.

4. Гавриленко, Л. С., Чупина, В. Б., Тарасова, Т. И. «Образовательные потребности»: теоретический анализ понятия // Ученые записки Крымского федерального университета им. В. И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. – 2022. – № 2. – С. 51–63.

5. Гельфман, Э. Г., Холодная, М. А. Методические основы конструирования учебных текстов по математике для учащихся основной школы. – Томск, 2004.

6. Гребенюк, О. С. Процесс воспитания мотивации изучения предметов естественно-математического цикла у учащихся старших классов : дис. … канд. пед. наук. – Москва, 1975.

7. Данилова, С. А., Кузнецова, О. В. Проблемы адаптации учащихся пятых классов к обучению в среднем звене. – 2020.

8. Леонтьев, А. Н. Лекции по общей психологии / под ред. Д. А. Леонтьева, Е. Е. Соколовой. – Москва : Смысл, 2000.

9. Петровский, А. В. Возрастная и педагогическая психология. – Москва : Просвещение, 1973. – 290 с.

10. Поспелова, Е. Д. Возрастные особенности обучающихся подросткового возраста. – 2014.

11. Просвирова, И. Г. Особенности мотивации учебной деятельности у учащихся младшего подросткового возраста // Вестник Томского государственного педагогического университета. – 2006. – № 10. – С. 61–64.

12. Чекина, Л. Ф. Психология развития : учебное пособие / Л. Ф. Чекина. – Санкт-Петербург : Лань, 2018. – 208 c.

13. Чмыхало, С. М. Роль учителя в развитии личности младшего школьника // Межпоколенческие отношения: современный дискурс и стратегические выборы в психолого-педагогической науке и практике. – 2020. – № 1. – С. 285–287.


Review

For citations:


Alekseeva E.E., Kostina E.V. The problem of adapting fifth graders to the age crisis. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):178-182. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-178-182

Views: 49


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)