Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

The pedagogy of happiness: how to create a positive educational environment

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-226-229

Abstract

This scientific article examines the essence of positive pedagogy or the pedagogy of happiness, which is the key to successful education. The differences between the considered pedagogy and the traditional one are shown, and the conclusion is made about the benefits of the former. The basics and main goals of happiness pedagogy are listed. It reveals why creating a positive and happy learning environment is relevant and has a positive effect on learning, and why it is so necessary. The principles and methods of happiness pedagogy are analyzed, and visual author's schemes are shown. At the end of the scientific article, an important conclusion is made that positive pedagogy is very important and should be applied in an educational environment, as it is one of the most important tools of modern education and training.

About the Authors

O. N. Filatova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

O. N. Filatova – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor 



A. V. Shestakova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

A. V. Shestakova – Student 



E. A. Myasnikova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

E. A. Myasnikova – Student 



References

1. Андреева, Ю. В. Человек в оптимистической перспективе личностного развития: Экзистенциально-гуманистический подход / Ю. В. Андреева // Культурный код. – 2022. – № 3.

2. Балльно-рейтинговая система оценки эффективности профессионального развития обучающихся профессиональной образовательной организации / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, О. Н. Филатова [и др.]. – Нижний Новгород, 2021.

3. Голованова, И. А. Развитие сенсорно-интеллектуального аппарата у детей дошкольного возраста / И. А. Голованова, Л. А. Федосеева, О. Н. Филатова // Проблемы современного педагогического образования. – 2020. – № 69(3). – С. 20–22.

4. Игнатьева, Г. А. Анализ практики применения креативных технологий в образовании / Г. А. Игнатьева // Вестник Мининского университета. – 2024. – Т. 12. – № 2(47). – DOI 10.26795/2307-1281-2024-12-2-1.

5. Колесова, С. В. Формирование устойчивой профессиональной мотивации педагога посредством позитивной педагогики / С. В. Колесова // Мир науки. Педагогика и психология. – 2021. – № 2.

6. Петров, А. Ю. Компетентностно-личностное развитие обучающихся в пространстве профессиональной образовательной организации / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, В. И. Ериков. – Нижний Новгород, 2021.

7. Трифанова, А. А. Современные аспекты педагогики и психологии в дошкольном образовании / А. А. Трифанова, А. А. Перяшкина, Е. В. Барабашкина // Мой профессиональный стартап. – 2022. – С. 223–225.

8. Petrov, Y. N. Diagnostics of socio-pedagogical trends in the development of students in a professional organization / Y. N. Petrov, O. N. Filatova, M. V. Grinina // SHS Web of Conferences. – 2021. – Vol. 113. – Р. 00074.


Review

For citations:


Filatova O.N., Shestakova A.V., Myasnikova E.A. The pedagogy of happiness: how to create a positive educational environment. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):226-229. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-226-229

Views: 81


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)