The Immanuel Kant Baltic Federal University Effective Practices for Developing Professional Identity of Pre-Service Teachers
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-27-32
Abstract
This article considers the issue of pre-service teachers’ professional identity development. The analysis of effective practices substantiates the relevance of pre-service teachers’ professional identity development in university, the potential of pre-service teachers’ professionalization is revealed in the context of managing the process of career building and successful self-realization in professional activities in the modern labor market. Best practices in pre-service teachers’ professional identity development within training programs of Institute of Education and Humanities, the Immanuel Baltic Federal University, are analyzed. The authors provide recommendations for pre-service teachers’ professional identity development, which can be used to address issues of sustainable development of teachers and ensuring the quality of education.
About the Authors
K. A. DegtiarenkoRussian Federation
PhD, deputy head of Institute of Education and Humanities
O. V. Parakhina
Russian Federation
PhD, deputy head of Institute of Education and Humanities
N. I. Ermakova
Russian Federation
PhD, associate professor
References
1. Бударина, А. О. Модель профессионализации студентов педагогических направлений подготовки в условиях современных вызовов / А. О. Бударина, К. А. Дегтяренко, О. В. Парахина // Самарский научный вестник. – 2024. – Т. 13. – № 3. – С. 159–165.
2. Буянова, Г. В., Гитман, Е. К., Попова, Т. В., Долматова, Н. С. Профессионализация личности студента в период обучения в вузе: этапы развития профессиональной направленности // Science for Education Today. – 2020. – Т. 10. – № 4. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/professionalizatsiya-lichnosti-studenta-vperiod-obucheniya-v-vuze-etapy-razvitiya-professionalnoy-napravlennosti (дата обращения: 03.01.2025).
3. Воробьёва, И. В. Особенности профессиональной социализации студентов, получающих специальность «социальная работа»: автореф. дис. … канд. социол. наук. – Москва, 2007. – 27 с. – URL: https://www.dissercat.com/content/osobennosti-professionalnoi-sotsializatsii-studentov-poluchayushchikhspetsialnost-sotsialna (дата обращения: 03. 01. 2025).
4. Климова, Е. М., Меркушева, Ю. С. Теоретические основы системного раскрытия взаимосвязи эмоциональных особенностей и профессиональной направленности личности // Человеческий капитал. – 2019. – № 6–2. – С. 151. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=38519227 (дата обращения: 03.01.2025).
5. Поварёнков Ю. П. Психологическая характеристика профессиональной идентичности // Кризис идентичности и проблемы становления гражданского общества : сборник научных трудов. – Ярославль, 2003. – С. 154–163.
6. Федеральный Закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 25.12.2023). – URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 03.01.2025).
7. Федоров, А. А., Бударина, А. О., Полупан, К. Л., Житиневич, Д. Г. Стратегические ориентиры разработки и реализации кастомизированного образовательного маршрута обучающегося на основе искусственного интеллекта // Самарский научный вестник. – Т. 9. – № 2(31). – 2020. – С. 294–299.
8. Федотова, Л. М. Формирование профессиональной идентичности студентов в процессе обучения в вузе: автореф. дис. … канд. социол. наук. – Кемерово, 2011. – URL: https://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-08/dissertaciya-formirovanie-professionalnoy-identichnosti-studentov-v-protsesse-obucheniyav-vuze (дата обращения: 09.07.2025).
9. Филимонова, Е. А. Проблема адаптации студентов к будущей профессии в рамках реализации образовательных программ // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. – 2017. – № 2. – С. 136–141. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29356578 (дата обращения: 03.01.2025).
10. Blackley, S., Luzeckyj, A., King, Sh. Re-valuing Higher Education: Learning(s) and Teaching(s) in Contested Spaces // Higher Education Research & Development. – 2020. – Vol. 39 (1). – P. 1–12.
11. Bridgstock, R., Jackson, D. Strategic Institutional Approaches to Graduate Employability: Navigating Meanings, Measurements and What Really Matters // Journal of Higher Education Policy and Management. – 2019. – Vol. 41(5). – P. 468–484.
12. Jackson, D. Re-conceptualising Graduate Employability: The Importance of Pre-Professional Identity // Higher Education Research & Development. – 2016. – Vol. 35 (5). – P. 925–939.
13. Kahu, E. R. Framing Student Engagement in Higher Education // Studies in Higher Education. – 2013. – Vol. 38(5). – Pр. 758–773.
14. Trede, F., Macklin, R., Bridges, D. Professional Identity Development: A Review of The Higher Education Literature // Studies in Higher Education. – 2012. – Vol. 37 (3). – Pр. 365–384.
15. Zagainov, I. A., Blinova, M. L. Professional Orientation of Students’ Personality // Society: Sociology, Psychology, Pedagogics. – 2017. – №. 4. – Pp. 54–56. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29035263 (дата обращения: 03.01.2025).
16. Zauwiyah, A., Anantharaman, R. N., Hishamuddin, I. Students’ Motivation, Perceived Environment and Professional Commitment: An Application of Astin's College Impact Model // Accounting Education. – 2012. – Vol. 21(2). – Pр. 187–208.
Review
For citations:
Degtiarenko K.A., Parakhina O.V., Ermakova N.I. The Immanuel Kant Baltic Federal University Effective Practices for Developing Professional Identity of Pre-Service Teachers. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):27-32. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-27-32