Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Motivational mechanisms for choosing agricultural specialties: analysis and recommendations based on the experience of agricultural classes of the Timiryazev Russian State Agrarian University-Moscow Agricultural Academy

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-63-67

Abstract

The article examines the motivational mechanisms for choosing agricultural specialties among schoolchildren using the example of agricultural classes organized jointly with the Timiryazev Academy. The key factors influencing the professional self-determination of students, socio-economic conditions, educational programs and personal attitudes are analyzed. Based on empirical data (questionnaires, interviews, analysis of academic performance), the most effective methods of career guidance that contribute to an informed choice of agricultural education are identified. Particular attention is paid to the role of practice-oriented training, interaction with employers and the popularization of modern technologies. The study provides recommendations for improving career guidance work with schools in agricultural universities, aimed at increasing the prestige of agricultural specialties and attracting motivated applicants. The findings can be used in developing educational strategies, grant programs and government initiatives in the field of training personnel for the agro-industrial complex.

About the Authors

N. A. Eremeeva
Russian State Agrarian University – Moscow Agricultural Academy named after K. A. Timiryazev
Russian Federation

Moscow 



I. N. Sycheva
Russian State Agrarian University – Moscow Agricultural Academy named after K. A. Timiryazev
Russian Federation

Moscow 



References

1. Доктрина продовольственной безопасности Российской Федерации, утвержденная Указом Президента РФ 21 января 2020 г. № 20. – URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/45106 (дата обращения: 12.04.2025).

2. Стратегия развития аграрного образования в Российской Федерации до 2030 года: распоряжение Правительства Российской Федерации от 2 февраля 2015 г. № 151-р. – URL: http://government.ru/docs/all/94785/ (дата обращения: 12.04.2025).

3. Агроклассы: связующее звено между школой и университетом. – URL: https://agrovuz.ru/prepodavateljam/innovacii/item/230-agroklassy-svyazuyuscee-zveno-mezhdu-wkoloj-iuniversitetom (дата обращения: 12.04.2025).

4. Ассоциация «Агрошколы России». – URL: https://center-prof38.ru/content/associaciya-agroshkolyrossii (дата обращения: 12.04.2025).

5. Великанов, В. В., Дубежинский, Е. В., Трапянок, Н. Г. Агроклассы как новая реальность (по результатам социологического опроса) // Вестник Белорусской государственной сельскохозяйственной академии. – 2020. – № 1. – С. 154–157.

6. Названы самые популярные направления в вузах – 2020. – URL: https://zen.yandex.ru/media/postupi.online/nazvany-samye-populiarnye-napravleniia-v-vuzah-2020-5e6a53289e1c584ed15f35cf (дата обращения: 12.04.2025).

7. Предпрофессиональное образование. – URL: https://school.moscow/api/navigator/public/uploads/data_file/1530608670_Предпрофессиональное_образование.pdf (дата обращения: 12.04.2025).

8. Первый раз в агрокласс. – URL: http://tatishevo.saratov.gov.ru/index.php?option=com_k2&view=item&id=31005:pervyiy-raz-v-agroklass&Itemid=129 (дата обращения: 12.04.2025).

9. По инициативе «Единой России» в школах появятся агроклассы. – URL: https://rapsinews.ru/legislation_news/20220427/307917066.html (дата обращения: 12.04.2025).

10. Самые перспективные профессии рынка труда 2020–2025 года. – URL: https://b-mag.ru/samyeperspektivnye-professii-rynka-truda-2020-2025-goda/ (дата обращения: 12.04.2025).


Review

For citations:


Eremeeva N.A., Sycheva I.N. Motivational mechanisms for choosing agricultural specialties: analysis and recommendations based on the experience of agricultural classes of the Timiryazev Russian State Agrarian University-Moscow Agricultural Academy. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):63-67. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-63-67

Views: 24


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)