Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Implementation options of the CLIL-learning methodology in the context of language training of foreign students to study at universities in the Russian Federation

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-91-94

Abstract

The article describes the methodology of CLIL-learning from the point of view of introduction into the system of language training of foreign students to study in higher education institutions of the Russian Federation; describes the models of using the methodology of subject-language integrated learning; analyzes the problems of implementing the methodology in the framework of pre-university training of foreign students; presents ways of using the methodology of CLIL-learning.

About the Author

T. N. Reznikova
Russian Language Department Kaliningrad State Technical University
Russian Federation

Senior Lecturer 

Kaliningrad 



References

1. Долбилова, Д. В. Обучение русскому языку как иностранному в специальных целях и предметноязыковое интегрированное обучение: педагогические условия // Вопросы методики преподавания в вузе. – 2023. – Т. 12. – № 3. – С. 37–48. – DOI:10.57769/2227-8591.12.3.03

2. Локтюшина, Е. А. Реализация моделей предметно-языкового интегрированного обучения в российской образовательной практике // Известия ВГПУ. – 2017. – № 7(120). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/realizatsiya-modeley-predmetno-yazykovogo-integrirovannogo-obucheniya-v-rossiyskoy-obrazovatelnoypraktike (дата обращения: 15.03.2025).

3. Миронова, И. Н. Основные принципы и причины внедрения предметно-языкового ин тегрированного обучения // Научные труды Московского гуманитарного университета. – 2020. – № 4. – С. 19–27. – DOI: https://www.doi.org/10.17805/trudy.2020.4.3 (дата обращения: 15.03.2025).

4. Сейку, Е. Ю. К вопросу о применении предметно-языкового интегрированного обучения в преподавании английского языка в неязыковом вузе // Вестник РГГУ. Серия «Психология. Педагогика. Образование». – 2020. – № 3. – С. 51–59. – DOI:10.28995/2073-6398-2020-3-51-59 (дата обращения: 15.03.2025).

5. Сысоев, П. В. Подготовка педагогических кадров к реализации предметно-языкового интегрированного обучения в вузе // Высшее образование в России. – 2021. – Т. 30. – № 5. – С. 21–31. DOI:10.31992/0869-3617-2021-30-5-21-31 (дата обращения: 15.03.2025).


Review

For citations:


Reznikova T.N. Implementation options of the CLIL-learning methodology in the context of language training of foreign students to study at universities in the Russian Federation. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):91-94. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-91-94

Views: 23


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)