Identification of typological features of dialogical interaction in the process of formation of artistic and communicative competence of a music teacher
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-115-120
Abstract
The article reveals the typological features of heuristic dialogue in the musical sphere as a pedagogical tool for the formation of artistic and communicative competence of a music teacher. Based on the analysis of scientific sources and pedagogical practice, four types of heuristic dialogue are identified: indirect, direct, polysubjective and subjective. Each of them performs a specific function in the process of perception, comprehension and interpretation of a piece of music. The psychological and pedagogical mechanisms, pedagogical conditions of implementation and the didactic significance of each type are presented. The conclusion is made about the need for their purposeful use in music education for the formation of the student's subject position and the development of skills of artistic and communicative interaction with musical art.
About the Author
A. A. BraginaBelarus
Master of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer
Grodno
References
1. Миронова, М. П. Сущность и особенности осуществления коммуникации в музыкально-педагогической деятельности / М. П. Миронова // Музыкальное искусство и образование. – № 2. – 2016. – С. 27–34.
2. Коммуникативные основы художественной культуры : монография / В. И. Жуковский, М. В. Тарасова, – Красноярск : Сибирский федеральный университет, 2010. – 179 с.
3. Киреева, Н. Ю. Театрализованные формы реализации музыкального материала: коммуникативные аспекты / Н. Ю. Киреева // Социология культуры: опыт и новые парадигмы : VI Санкт-Петербургские социологические чтения : междунарародная научная конференция, Санкт-Петербург, 17–18 апр. 2014 г. / ред.-сост. : А. С. Тургаев, А. Е. Хренов, А. О. Бороноев. – Ч. 1. – 2015. – С. 293–300. (Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры; т. 206).
4. Полюшкин, В. Г. Сущность и структура художественно-коммуникативной компетентности педагога-музыканта / В. Г. Полюшкин, К. В. Полюшкина // Культурная жизнь Юга России. – 2017. – № 3(66). – С. 86–89.
5. Джидарьян, И. А. Эстетическая потребность / И. А. Джидарьян. – Москва : Наука, 1976. – 190 с.
6. Король, А. Д. Моделирование системы эвристического обучения на основе диалога : дис. … д-ра пед. наук / А. Д. Король. – Москва, 2009. – 394 л.
7. Эвристический диалог в структуре вузовского обучения : учебно-методическое пособие / В. Н. Васильков, В. И. Турковский. – Витебск : Издательство ВГУ, 2002. – 84 с.
8. Лобанов, С. Д. О природе философии : монография / С. Д. Лобанов. Изд. 2-е. – Москва ; Берлин : Директ-Медиа, 2020. – 232 с.
9. Медушевский, В. В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки на личность. – Москва : Музыка, 1976. – 254 с.
10. Яконюк, В. Л. Музыкант. Потребность. Деятельность / В. Л. Яконюк. – Минск : Белорусская академия музыки, 1993. – 147 с.
11. Лушина, А. П. Значение восприятия музыки в процессе музыкального мышления / А. П. Лушина / Наука. Инновации. Технологии. – 2007. – № 51. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/znachenie-vospriyatiyamuzyki-v-protsesse-muzykalnogo-myshleniya (дата обращения: 22.06.2025).
Review
For citations:
Bragina A.A. Identification of typological features of dialogical interaction in the process of formation of artistic and communicative competence of a music teacher. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):115-120. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-115-120