Activating students' motivation to engage in fine arts
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-153-156
Abstract
The motivation of students to educational activities, in particular, to fine arts, is considered. The essence of the term "motivation" is clarified; the importance of fine arts in the formation and harmonious development of the student's personality. The article presents pedagogical conditions for activating motivation for engaging in fine arts and modern methods that facilitate this process.
About the Authors
N. V. SyrovaRussian Federation
Candidate of pedagogical sciences, associate professor
E. K. Zimina
Russian Federation
Candidate of pedagogical sciences, associate professor
M. A. Abdullina
Russian Federation
Аssociate professor, member of the Union of Artists of Russia
References
1. Божович, Л. И. Изучение мотивации поведения детей и подростков / ред. Л. И. Божович, Л. В. Благонадежина. – Москва : Педагогика, 1972. – 352 с.
2. Гуткина, Н. И. Методика исследования мотивационной сферы детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста // Психологическая наука и образование. – 11(3). – С. 17–25. – URL: https://psyjournals.ru/journals/pse/archive/2006_n3/Gutkina (дата обращения: 25.06.2025).
3. Ильин, Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – Санкт-Петербург : Питер, 2011. – 512 с.
4. Леонтьев, А. Н. Потребности, мотивы, эмоции / А. Н. Леонтьев. – Москва : Издательство Московского университета, 1971. – 40 c.
5. Маркова, А. К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте : пособие для учителя. – Москва : Просвещение, 1983. – 96 с.
6. Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – Санкт-Петербург : Питер, 2018. – 713 с. – ISBN 978-5-496-01509-7. – URL: https://ibooks.ru/bookshelf/21947/reading (дата обращения: 25.06.2025).
Review
For citations:
Syrova N.V., Zimina E.K., Abdullina M.A. Activating students' motivation to engage in fine arts. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):153-156. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-153-156