Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Gamification in the educational process

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-157-161

Abstract

The article discusses the use of gamification in the educational process. A comparison of gamification with gaming technologies is given. The use of gamification elements is an important step in the development of education, which will allow the formation of cognitive, social-personal aspects of training multidisciplinary specialists.

About the Authors

O. N. Filatova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor



M. N. Bulaeva
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor



N. V. Frolova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Senior Lecturer



References

1. Гущин, А. В. Возможности искусственного интеллекта в образовательном процессе / А. В. Гущин, М. И. Колдина, Ю. М. Борщевская // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2025. – № 1(71). – С. 198–203.

2. Видяйкина, П. М. VR-технология как элемент геймификации в профессиональном образовании / П. М. Видяйкина, Д. А. Таурова, Э. А. Захарова // Мой профессиональный стартап. – Нижний Новгород, 2022. – С. 273–275.

3. Игнатьева, Г. А. Анализ практики применения креативных технологий в образовании / Г. А. Игнатьева // Вестник Мининского университета. – 2024. – Т. 12. – № 2(47). – С. 12.

4. Смирнова, Е. О. Психология и педагогика игры : учебник и практикум для вузов / Е. О. Смирнова, И. А. Рябкова. – Москва : Юрайт, 2024. – 223 с. – ISBN 978-5-534-00219-5.

5. Стеблев, Р. Е. Использование игровых технологий в процессе обучения будущих специалистов в техникуме / Р. Е. Стеблев // Профессиональные компетенции как интегральные качества личности специалиста. – Шадринский государственный педагогический университет, 2023. – С. 349–353.

6. Фирсов, М. В. Содержание педагогической модели сопровождения профессионального самоопределения обучающейся молодежи в дистанционном формате / М. В. Фирсов, О. Н. Филатова, Д. П. Морозов // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2020. – № 4(54).

7. Щеглова, А. А. AR-технология как условие развития современного образования / А. А. Щеглова, О. Н. Филатова // Вестник Башкирского государственного педагогического университета им. М. Акмуллы. – 2023. – Т. 3. – № S1(68). – С. 10–13.

8. Petrov, Y. N. Diagnostics of socio-pedagogical trends in the development of students in a professional organization / Y. N. Petrov, O. N. Filatova, M. V. Grinina // SHS Web of Conferences. – 2021. – T. 113. – C. 74.


Review

For citations:


Filatova O.N., Bulaeva M.N., Frolova N.V. Gamification in the educational process. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):157-161. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-157-161

Views: 23


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)