The use of linguistic and visual generative models of artificial intelligence in teaching linguistic and cultural studies in classes on russian as a foreign language
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-170-177
Abstract
The article analyzes the principles of selecting educational and authentic text materials in RCT classes in order to form students' socio-cultural competence (based on the material "Geographical Sights of Russia" and "Holidays of Russia", language proficiency level A2-B1), demonstrates a system of exercises and creative types of tasks using various AI tools. To achieve this goal, we conducted an analysis of scientific and educational literature on working with linguistic and cultural materials in RCT classes and the introduction of AI into the learning process; developed creative types of tasks using AI tools when working with educational and authentic texts.
About the Authors
M. V. GavrilovaRussian Federation
Candidate of Philological Sciences, Associate Professor
A. l. Dronova
Russian Federation
Candidate of Philological Sciences, Associate Professor
References
1. Верещагин, Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. – Москва : Русский язык, 1983. – 269 с.
2. Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Первый уровень. Общее владение / Андрюшина Н. П. и др. – Москва; Санкт-Петербург : Златоуст, 1999.
3. Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень : Проект / Нахабина М. М. и др. – Москва; Санкт-Петербург : Златоуст, 1999.
4. Ерасов, Б. С. Социальная культурология : учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по направлениям «Социология», «Культурология». – Москва : Аспект Пресс, 2000. – 590 с.
5. Игнатьева, Н. Д., Сидорова, Е. Ю. Возможности нейросети для реализации принципа наглядности в обучении русскому языку как иностранному // Современный взгляд на обучение РКИ: нейроаспекты : Материалы международной научно-практической конференции. – Москва, 01-02 июня 2023 года.
6. Караванова, Н. Б. Иллюстрированная энциклопедия: Россия. Города, люди, традиции». – Москва : Эксмо, 2016.
7. Колесников, А. А. Обучение иностранным языкам в свете новых компетентностных реалий // Иностранные языки в школе. – 2019. – № 5. – С. 211.
8. Кулибина, Н. В. Зачем, что и как читать на уроке : методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного. – Москва : Златоуст, 2015. – 300 с.
9. Лукичев, П. М., Чекмарев, О. П. Применение искусственного интеллекта в системе высшего образования // Вопросы инновационной экономики. – 2023. – Т. 13. – № 1.
10. Мантусов, А. Б. Применение нейронных сетей при формировании поликодового текста / Вестник Атырауского университета имени Х. Досмухамедова. – 2022. – Т. 65. – № 2.
11. Писарь, Н. В. Потенциал использования нейросетей как инновационного инструмента создания учебного контента и средства организации интерактивной образовательной среды на занятиях по русскому языку как иностранному // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2024. – Т. 17. – Вып. 1. – С. 58–65.
12. Резванцева, Т. Г. Русские национальные праздники : учебное пособие. – Иркутск : Издательство БГУЭП, 2014. – 38 с.
13. Россия. Большой лингвострановедческий словарь : 2000 реалий истории, культуры, природы, быта и др. – Москва : Арт-пресс, 2009. – 725 с.
14. Щукин, А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие для студентов высших учебных заведений, обучающихся по специальности 032900 – Русский язык и литература (ДПП.ДС.032906 – Русский язык как иностранный) / А. Н. Щукин. – 5-е изд., испр. – Москва : ФЛИНТА : Наука, 2018. – 504 с.
Review
For citations:
Gavrilova M.V., Dronova A.l. The use of linguistic and visual generative models of artificial intelligence in teaching linguistic and cultural studies in classes on russian as a foreign language. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):170-177. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-170-177