Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Diagnostics and psychological and pedagogical support of migrant children

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-193-196

Abstract

The authors actualize the psychological and pedagogical aspects of the problem of adaptation and integration of migrants. The article focuses on the selection of high-quality psychodiagnostic tools for identifying indicators of deviant behavior in migrant children. The authors focus on related problems: the language barrier, a wide age range of students; negative emotional state; short diagnostic time and limited resources of educational organizations.

About the Authors

O. V. Gurova
Perm State Humanitarian Pedagogical University
Russian Federation

Candidate of psychological sciences, associate professor of the department of practical psychology

Perm



A. Yu. Kalugin
Perm State Humanitarian Pedagogical University
Russian Federation

Candidate of psychological sciences, associate professor, head of the department of theoretical and applied psychology

Perm



References

1. Акьюлов, Р. И. Теневая экономика и нелегальная миграция: проблемы и перспективы регулирования / Р. И. Акьюлов // Дискуссия. – 2020. – № 6(103). – С. 50–58. – DOI:10.24411/2077-7639-2019-10082.

2. Гурова, О. В. Проблемы адаптации детей мигрантов как детерминанта девиантного поведения / О. В. Гурова // Пенитенциарная система и общество: опыт взаимодействия : сборник материалов XII Международной научно-практической конференции, приуроченной к 25-летию ФКОУ ВО Пермский институт ФСИН России. Пермь, 2025. – С. 33–36.

3. Иванова, Г. П. Проблема адаптации детей-мигрантов в образовательном учреждении: результаты теоретического и эмпирического исследования / Г. П. Иванова, М. Ю. Стецевич, Н. Н. Ширкова / Социальные отношения. – 2018. – № 2(25). – С. 106–115.

4. Калугин, А. Ю. К проблеме диагностики склонности к деструктивному поведению в мультикультурной среде / А. Ю. Калугин, О. П. Криницына, О. В. Гурова // Актуальные проблемы исследования массового сознания : материалы 8-й Международной научно-практической конференции. – Пенза, 2025. – С. 83–87.

5. Омельченко, Е. А. Интеграция детей из семей иноэтничных мигрантов в российское общество (историко-этнографическое исследование на материалах системы образования) : автореф. дис. … д-ра истор. наук. – Москва, 2022. – 46 с.

6. Программа оценки особых образовательных потребностей детей-иностранных граждан в сферах психологического благополучия, социальных навыков и культурной адаптации; под ред. О. Е. Хухлаева, М. Ю. Чибисовой, Н. В. Ткаченко. – Москва : ФГБОУ ВО МГППУ, 2022. – 238 с.

7. СКР: число тяжких преступлений среди подростков-мигрантов выросло на 82 % // Журнал Коммерсант. – URL: https://www.kommersant.ru/doc/7624847 (дата обращения: 08.05.2025).


Review

For citations:


Gurova O.V., Kalugin A.Yu. Diagnostics and psychological and pedagogical support of migrant children. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):193-196. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-193-196

Views: 22


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)