Demonstration of the Bernoulli equation, the law of conservation of energy in hydraulics
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-212-216
Abstract
The article discusses the importance of demonstration experiment in the educational process when studying a physics course. It not only helps in learning the material, but also develops critical thinking skills, motivates students, and makes learning more effective and exciting. The article presents a demonstration stand developed by cadets of the Marine Institute of KSTU, which illustrates the implementation of the Bernoulli equation – the law of conservation of energy in hydraulics, the basic equation in the hydraulic calculation of ship pipelines.
About the Authors
O. V. SynashenkoRussian Federation
Kaliningrad
A. S. Igoshin
Russian Federation
Kaliningrad
References
1. Овчинников, И. Н. Судовые системы и трубопроводы (устройство, изготовление и монтаж). – Ленинград : Судостроение, 1971. – 296 с.
2. Ермолаев, Г. Г., Андронов, Л. П., Зотеев, Е. С., Кирин, Ю. П., Черниев, Л. Ф. Морское судовождение. – URL: https://flot.com/publications/books/shelf/shipnavigation/98.htm (дата обращения: 20.06.2025).
3. Сюсюка, Е. Н. Применение закона Бернулли в судовождении / Е. Н. Сюсюка, А. Ю. Тульчинская, Ю. И. Тульчинский // Молодой ученый, 2020. – № 48(338). – С. 3–9.
4. Трофимова, Т. И. Курс физики : учебное пособие для вузов. – Москва : Академия, 2006. – 560 с.
5. Кудинов, В. А. Гидравлика : учебник и практикум для академического бакалавриата / В. А. Кудинов, Э. М. Карташов, А. Г. Коваленко, И. В. Кудинов. – Москва : Юрайт, 2018. – 386 с.
6. Корнева, И. П. Формирование навыков проектной работы в рамках обучения физике студентов технического вуза // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота, 2024. – № 1(67). – С. 248–253.
Review
For citations:
Synashenko O.V., Igoshin A.S. Demonstration of the Bernoulli equation, the law of conservation of energy in hydraulics. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):212-216. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-212-216