Program-activity component of the pedagogical system for developing professional responsibility of future officers of the Russian Guard
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-217-220
Abstract
The article considers the problem of developing professional responsibility of future officers of the Russian National Guard as an important component of professional training in modern conditions. Particular attention is paid to the structure of professional responsibility, including motivational- value, cognitive, emotional-volitional and reflexive-prognostic components. The need to introduce a program-activity component into the pedagogical system is substantiated, which ensures the consolidation of knowledge and the formation of practical skills through the active participation of cadets in educational and professional activities. The program for developing professional responsibility is presented as a three- stage process: motivational-guiding, basic and practice-oriented stages, each of which is aimed at the consistent development of professionally responsible behavior and value orientations in future officers. The importance of a systemic and comprehensive approach to pedagogical support for training law enforcement personnel in the context of modern challenges is emphasized.
About the Author
A. V. ZhemchuzhnikovRussian Federation
Associate Professor
References
1. Алехин, И. А. Методология формирования профессиональной ответственности у курсантов современных военных вузов / И. А. Алехин, С. В. Шевцова // Мир образования – образование в мире. – 2017. – № 2(66). – С. 39–47.
2. Кочнева, Е. М. Профессиональная ответственность как предмет психологических исследований / Е. М. Кочнева, Л. Б. Морозова // Вестник Мининского университета. – 2016. – № 4(17). – С. 30–34.
3. Красильников, А. Ю. Воспитание профессиональной ответственности личности (на примере сотрудников таможенных органов) : автореф. дис. … канд. пед. наук. – Пятигорск, 2009. – 23 с.
4. Кузнецова, И. В. Профессиональная ответственность военнослужащих как фактор обеспечения боевой готовности / И. В. Кузнецова, А. С. Петров // Военно-педагогический журнал. – 2021. – № 3 (45). – С. 112–120.
5. Малетин, С. В. Формирование профессиональной ответственности будущих сотрудников полиции в условиях гуманитаризации образовательного пространства вуза МВД России : дис. … канд. пед. наук. – Барнаул, 2016. – 229 с.
6. Немчининов, А. В. Формирование ответственности как профессионально-личностного качества у курсантов младших курсов военного вуза : автореф. дис. … канд. пед. наук. – Саратов, 2005. – 25 с.
7. Рымарева, Т. Ф. Содержание и технологии развития профессиональной ответственности у курсантов авиационного технического колледжа / Т. Ф. Рымарева // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 6. – URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=16094 (дата обращения: 10.05.2025).
8. Страбыкин, А. Г. Развитие профессиональной ответственности курсантов младших курсов военного вуза : дис. … канд. пед. наук. – Кемерово, 2021. – 210 с.
9. Шепетько, Д. В. Становление профессиональной ответственности будущих специалистов в условиях модернизации современной высшей школы (на материале воспитательной работы с курсантами военного вуза) : автореф. дис. … канд. пед. наук. – Елец, 2011. – 24 с.
Review
For citations:
Zhemchuzhnikov A.V. Program-activity component of the pedagogical system for developing professional responsibility of future officers of the Russian Guard. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):217-220. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-217-220