Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Studying phraseological units with a marine theme during training Russian language for foreign cadets

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-167-172

Abstract

This article examines stable combinations of words – phraseological units with a maritime theme, and concludes that the work on their study is effective, since it stimulates the verbal and mental activity of cadets, introduces them to the culture of native speakers of the language being studied, and improves the quality of teaching the Russian language to foreigners.

About the Author

I. G. Chuksina
Kaliningrad state technical University
Russian Federation

Doctor of Pedagogy Sciences, full professor,

Kaliningrad



References

1. Розен, Е. В. На пороге XXI века. Новые слова и словосочетания в немецком языке. – М.: Гнозис, 2000. – 46 с.

2. Кунин, А. В. Курс фразеологии современного английского языка: учебник для ин-тов и фак. иностр. яз. 2-е изд-е, перераб. – М.: Высш. шк.; Дубна: Феникс, 1996. – 381 с.

3. Вендина, Т. И. Введение в языкознание: учеб. пособие для педагогических вузов. – М.: Высш. шк., 2001. – 288 с.

4. Митрофанова, О. Д., Костомаров, В. Г. Методика преподавания русского языка как иностранного / О. Д. Митрофанова, В. Г. Костомаров // VII Международный конгресс преподавателей русского языка и литературы. – М.: Русский язык, 1990. – С. 78–94.

5. Каланов, Н. А. Иллюстрированный словарь морского языка. – М.: Моркнига, 2013. – 158 с.

6. Морской энциклопедический словарь / Под ред. В. В.Дмитриева. – Л.: Судостроение, 1991. – Т. 1. – 503 с.

7. Большой фразеологический словарь русского языка / Отв. ред. Н. В. Телия. – М., 2010.

8. Шушарина, И. А 250 фразеологизмов русского языка для иностранцев. – М.: Флинта, 2024. – 120 с.


Review

For citations:


Chuksina I.G. Studying phraseological units with a marine theme during training Russian language for foreign cadets. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):167-172. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-167-172

Views: 14


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)