Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Ways to improve the spiritual and moral education of the individual in the process of professional training of students

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-22-28

Abstract

he formation of the qualities of a “highly moral personality” in future teachers is one of the key directions of the educational process in the Russian Federation. The problem of the formation of spiritual and moral personality in the process of professional training of students is considered; a model for educating a spiritual and moral personality in the process of professional training of students is presented; The main blocks and principles necessary to ensure the effectiveness of the process of educating a spiritual and moral personality in the process of professional training of students are described. This model of spiritual and moral education of the individual in the process of professional training of students was developed taking into account the following approaches to education: axiological, competence-based, personal-activity, humanistic.

About the Authors

V. K. Pelmenev
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, 

Kaliningrad



E. V. Ulissky
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

Graduate Student, Institute of Education,

Kaliningrad



References

1. Бубнов Ю.А. Оценка и мониторинг эффективности вузов: региональный опыт / Д.А. Ендовицкий, К.М. Гайдар // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. – 2020. – № 2. – 5–10.

2. Бубнов Ю.А. Развитие нравственного иммунитета у молодежи / Мазкина О.Б. // Высшее образование в России. 2021. – Т. 30. – № 6. – С. 132–143.

3. Ерзылева И. А. Духовно-нравственное воспитание студентов в системе высшего образования // Colloquium-journal. 2020. – № 9(61).

4. Захарченко М.В. Система духовно-нравственного воспитания в образовани Калининградской области. Материалы исследования / М.В. Захарченко. – Калининград: Изд-во Калининградского областного института развития образования, 2017. – 254 с.

5. Ибрагимова Л.А., Мехдиева И.Д. Реализация социально-педагогических условий духовно-нравственного развития студентов в образовательном процессе вуза / Ибрагимова Л.А., Мехдиева И.Д. // Вестник Нижневартовского государственного университета. – 2021. – № 1.

6. Калюжный А.А. Имидж учителя: контрацепции и прикладные исследования // Психология образования в XXI веке: теория и практика. – Волгоград: Перемена, 2011. – С. 333–336.

7. Кошечко А.Н. Аксиологический подход в реализации образовательных технологий деятельностного типа: теория и практика // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2017. № 3 (27).

8. Постановление Правительства РФ от 29.05.2015 N 996-р «Об утверждении Стратегии развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года» // Российская газета – выпуск № 122(6693). 08.06.2015.

9. Савченко Е.А., Молчан Э.М. Духовно-нравственные ценности: аксиологические классификации // Педагогическое образование и наука. Научно-методический журнал. – № 6. – 2020 г. – С. 20.

10. Сорокоумова Е.А., Маргун И.П. Современные зарубежные концепции воспитания нравственности в контексте образования // Педагогика и психология образования. 2016. № 1.

11. Тынянова О.Н. К ценностно-ориентированному осмыслению культуры и культурфилософских дискурсов (опыт критического историко-парадигмального исследования) // Электронное научное издание Альманах Пространство и Время. 2018. – № 1–2.

12. Фунтикова Н.В. Аксиологические основания воспитания интеллигентности у студенческой молодежи // ДМ. 2019. – № 49.

13. Хачикян Е.И., Сергеев Ю.Ю., Фролова Е.А. Формирование духовно-нравственных качеств личности как важнейший аксиологический аспект воспитания // Проблемы современного педагогического образования. 2021. – № 72–4.


Review

For citations:


Pelmenev V.K., Ulissky E.V. Ways to improve the spiritual and moral education of the individual in the process of professional training of students. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(1(67)):22-28. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-22-28

Views: 16


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)