Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

On the methodological aspect in the course of general physics at the university

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-218-223

Abstract

The article analyzes the importance of the methodological aspect in teaching the course of general physics at the university, which is still given insufficient attention. The role of this component in the formation of students' ideas about the physical picture of the world, as the dominant element of the scientific picture of the world, is emphasized. The methodological requirement for the presentation of methodological issues of physics is considered. Examples of the presentation of these issues in the course of physics are given. It is noted that the formation of the personality of a specialist, as self-sufficient and capable of self-development is not possible without the study of methodological problems.

About the Authors

V. S. Gnatyuk
Murmansk Arctic University (UIA)
Russian Federation

Doctor of Philosophy, Associate Professor; Associate Professor of the Department of Higher Mathematics and Physics



N. N. Morozov
Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations ofrussia (AGZ)
Russian Federation

Doctor of Technical Sciences, Professor of the Department of Informatics and computer Engineering 



References

1. Астахов, А. В. Курс физики. – Т. 1. Механика. Кинетическая теория материи. – М.: ФМЛ, 1977. – 384 с. – С. 7.

2. Демин, И. В. Проблема соотношения идеологии и науки в современной эпистемологии. – Научно-технические ведомости СПбГПУ. Гуманитарные и общественные науки. – Спб., 2015. – С. 146.

3. История и методология естественных наук. – Вып. XV. Физика – М.: МГУ, 1974. – 260 с.

4. Конституция РФ. Принята всенародным голосованием 12 декабря 1993 года с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 1 июля 2020 года.

5. Кочергина, Н. В. Формирование системы методологических знаний при обучении физике в средней школе: автореферат дис. ... д-ра пед. наук: 13. 00. 02 / Моск. пед. гос. ун-т. – Москва, 2003. – 34 с.

6. Масленникова, Л. В. Взаимосвязь фундаментальности и профессиональной направленности в подготовке по физике студентов инженерных вузов: дис. ... д-ра пед. наук: 13. 00. 02. – Саранск, 2001. – 398 c.

7. Мощанский, В. Н. Формирование мировоззрения учащихся при изучении физики. – М.: Просвещение, 1989. – 192 с.

8. Развитие мышления в процессе обучения физике: сб. науч. ст. / М-во образования и науки Российской Федерации, Гос. образовательное учреждение высш. проф. образования «Омский гос. пед. ун-т»; редкол.: А. А. Бобров, С. А. Суровикина Вып. 2. – 2005.

9. Университетское образование: его настоящее и будущее / В. Г. Кинелев // Magister. – 1995. – № 3. – С. 1–9.

10. Эйнштейн, А. Собрание научных трудов: в 4 т. / А. Эйнштейн. – М.: Наука, 1967. – Т. 3. – 632 с.

11. Эйнштейн, А. Собрание научных трудов: в 4 т. / А. Эйнштейн. – М.: Наука, 1967. – Т. 4. – 599 с.


Review

For citations:


Gnatyuk V.S., Morozov N.N. On the methodological aspect in the course of general physics at the university. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):218-223. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-218-223

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)