Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

On the issue of formation of professionally competencies through teaching Russian as a foreign at the first stage of teaching foreign students

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-134-139

Abstract

The article examines the problem of language education of foreign students for the purpose of professional teaching; describes the stages of finding a solution to the problem of professional l-oriented education; substantiates the need for early language specialization in preparation for studying at a university in the Russian Federation.

About the Author

T. N. Reznikova
Kaliningrad State Technical University
Russian Federation

Kaliningrad



References

1. Арутюнов, А. Р. Коммуникативная методика русского языка как иностранного и иностранных языков (Конспект лекций) / А. Р. Арутюнов, И. С. Костина. – Москва: ИРЯП, 1992. – 147 с.

2. Балыхина, Т. М. Русский язык на рубеже тысячелетий: активные процессы в современном русском языке // Совершенствование методики преподавания русского языка в высших учебных заведениях Китайской Народной Республики: Сборник научно-методических статей. – Москва: Изд-во РУДН, 2006. – 235 с.

3. Гладков, Г. И. Компетентностный подход к преподаванию иностранных языков // Филологические науки в МГИМО: сборник научных трудов. № 31. – Москва: МГИМО-Университет, 2008. – С. 6–16.

4. Думина, E. В. Развитие ранней профессионализации в обучении иностранному языку современного юриста. – Вестник МГЛУ. – Вып. 2 (796). – 2018. – С. 102.

5. Клобукова, Л. П., Майоров, Н. Д. Актуальные проблемы формирования профессионально ориентированной коммуникативной компетенции иностранных студентов-социологов вузов РФ // МНКО. – 2023. – № 2(99).

6. Клобукова Л. П. Российская Государственная система уровней владения русским языком' как иностранным; в контексте европейских образовательных стандартов и тестов // Материалы IX конгресса МАПРЯЛ: Доклады и сообщения российских ученых. – Москва, 1999.

7. Мотина, E. H. Язык и специальность: Лингвометодические основы обучения русскому языку студентов-нефилологов. – 2-е изд., испр. – Москва: Русский язык, 1988. – 176 с.

8. Сурыгин, А. И., Якушев, В. В. О концепции научно-методических компонентов образовательных программ довузовского обучения иностранных граждан // Полилингвиальность и транскультурные практики. – 2008. – № 5.

9. Яроцкая, Л. В. Методология опережающего развития профессиональной личности: от инновации к практике обучения. – Вестник МГЛУ. – Вып. 16 (727). – 2015. – С. 87.


Review

For citations:


Reznikova T.N. On the issue of formation of professionally competencies through teaching Russian as a foreign at the first stage of teaching foreign students. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2024;(4(70)):134-139. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-134-139

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)