Formation of ecological knowledge of students of the agricultural university in the direction of training "Aquatic bioresources management"
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-147-153
Abstract
To improve the quality of professional training of specialists, knowledge in the field of ecology is necessary. Ecological knowledge in the field of aquatic bioresources and aquaculture is aimed at preserving water resources, selecting and using safe technologies for their reproduction. The main objective of the study is to form ecological knowledge when studying the special course "Ecology in an Agrarian University" and to identify the pedagogical conditions for their formation in students of the Timiryazev State Agricultural University in the direction of "Aquatic Bioresources Management" for future professional activities. The importance of environmental training during the training period is confirmed by the requirements of the Federal State Educational Standard and the professional standard for the formation of competencies in the field of environmental protection. In practice, when studying the discipline "Ecology" in an agricultural university, insufficient attention is paid to the content of the discipline, taking into account the system and technological approaches. Purposeful organization of pedagogical conditions for the acquisition of ecological knowledge, skills, abilities, and the acquisition of experience in using ecological knowledge when studying professional disciplines ensures the quality of training a specialist in the field of aquatic bioresources management. The results of the study showed that the application of the principles of the system-technological approach in the block-modular construction of the discipline "Ecology in an agricultural university" will allow the implementation of professionally oriented environmental training of students in an agricultural university.
About the Author
V. A. DanilenkovaRussian Federation
Moscow
References
1. Волкова, А. Н., Козленкова, Е. Н. Формирование готовности студентов аграрного вуза к организации проектно-исследовательской деятельности // Агроинженерия. – 2024. – Т. 26. – № 4. – С. 86–91.
2. Гуркина, О. А. Охрана и рациональное использование водных биоресурсов : краткий курс лекций для бакалавров направления подготовки 35.03.08 «Водные биоресурсы и аквакультура / ФГБОУ ВО «Саратовский ГАУ». – Саратов, 2016. – 107 с.
3. Даниленкова, В. А. Влияние экологической образовательной среды на формирование экологических знаний студентов в техническом вузе (3-я глава монографии) / В. А. Даниленкова / Современные образовательные технологии : монография. Книга 4 / Е. Г. Гравицкая, В. А. Даниленкова, Ю. В. Дулепова и др. – Новосибирск : Издательство ЦРНС, 2016. – С. 81–114.
4. Даниленкова, В. А., Титова, И. В. Системный анализ как теоретическая основа исследования экологической образовательной среды / В. А. Даниленкова., И. В. Титова / Системный анализ как теоретическая основа в проектировании и управлении : сборник научных трудов 20-й Международой научно-практической конференции. – Санкт-Петербург, 2016. – С. 438–443.
5. Дроздов, В. В. Комплексная геоэкологическая оценка состояния экосистем внутренних морей: научно-практические подходы и методы // Ученые записки РГГМУ. – № 41. – Раздел Экология. – 2018. – С. 174–187.
6. Иванов, М. А., Русских, И. Т., Малахова, О. Н. Инженерная педагогика в современном аграрном вузе: теоретический аспект // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. – 2022. – № 12-2(75). – С. 193–196. – DOI 10.24412/2500-1000-2022-12-2-193-196.
7. Лапшина, Е. Г. Компетентностный подход как условие формирования профессиональной компетентности специалиста в сельскохозяйственном вузе // Педагогика: традиции и инновации : материалы I Международной научой конференции. – Челябинск, 2021. – С. 74–76.
8. Макшеева, А. И., Новиков, Д. А., Машакин, А. М. Педагогические условия формирования экологической ответственности у студентов высших учебных заведений // Педагогические науки (13.00.00) № 2. – 2015. – С. 113–117.
9. Погонышева, Д. А. Инновационно-педагогическая компетентность преподавателя аграрного вуза // Вестник Брянского государственного университета. – 2022. – № 1. – С. 6–15. 12.
10. Сериков, В. В. Особенности формирования компетентности будущих педагогов профессионального обучения аграрного профиля в условиях цифровой трансформации образования // Вестник ВГУ. – 2022. – № 1. – С. 77–81.
11. Царапкина, Ю. М. Подготовка будущих педагогов профессионального обучения в условиях цифровых инноваций в сельскохозяйственном вузе: концептуальные идеи / Ю.М. Царапкина // Мир науки. Педагогика и психология. – 2023. – Т. 11. – № 6. – URL: https://mirnauki.com/ PDF/ (дата обращения: 28.02.2025).
12. Резолюция Конференции Организации Объединенных Наций по устойчивому развитию ≪Рио+20≫ (20–22 июня 2012 г.). – ≪Будущее, которое мы хотим≫. – Российская версия. – URL: http://www.ecoaccord.org/rio20/RIO+20rus.pdf (дата обращения: 05.06.2025).
Review
For citations:
Danilenkova V.A. Formation of ecological knowledge of students of the agricultural university in the direction of training "Aquatic bioresources management". THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):147-153. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-147-153